چکیده:
معمولا آموزش و پرورش هر کشوری توسط معلمان آن کشور شکل میگیرد که بایستی سطح دانش آنها در تمام زمینهها افزایش یافته تا تاثیرات مثبتی بر دانشآموزان داشته باشد. نظام آموزش و پرورش را عناصر مختلفی تشکیل میدهند. همهی صاحبنظران و متفکرین، معلم را بهعنوان اصلیترین و موثرترین عنصر این نظام تعریف میکنند، معلم کارگزار اصلی تعلیم و تربیت و روح نظام آموزشی هر کشور است و با کوشش خردمندانهی اوست که اهداف متعالی نظام آموزشی کشور محقق می-شود. نگاهی اجمالی به رویدادهای تربیتمعلم در سدههای گذشته که متاثر از موقعیتهای تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دورههای متفاوت بوده است، این امکان را به ما میدهد تا با دیدگاهها و شیوههای تربیتی معلمان در سده پیشین آگاهی مییابیم به گواه تاریخ تحول آموزش پرورش در سدههای گذشته بهویژه در ایران باستان، معلمان مهمترین نقش را در تربیت نوباوگان و انتقال تمدن، فرهنگ و دانش گذشتگان به نسلهای آینده بر عهده داشتند. در این مقاله که با روش تحلیلی-توصیفی و بر مبنای مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است بر آن است به بررسی دورههای مختلف سیر نظام تربیتمعلم ایران بپردازد.
Usually, the education of every country is formed by the teachers of that country, who must increase their level
of knowledge in all fields in order to have a positive impact on the students. The education system is made up of
various elements. All the scholars and thinkers define the teacher as the main and most effective element of this
system, the teacher is the main agent of the education and the spirit of the education system of each country and
it is through his wise efforts that the transcendent goals of the education system of the country are achieved. An
overview of teacher training events of the past centuries, influenced by the historical, social, political and
cultural contexts of different eras, enables us to identify with the attitudes and practices of teachers in the past
century, as evidenced by the history of educational development in education. In the past centuries, especially in
ancient Iran, teachers have played a major role in nubugan education and the transfer of civilization, culture and
knowledge to future generations. In this descriptive-analytical and library-based study, this article aims to study
the different stages of the Iranian teacher education system.
خلاصه ماشینی:
نگاهی اجمالی به رویدادهای تربیتمعلم در سدههای گذشته که متأثر از موقعیتهای تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دورههای متفاوت بوده است، این امکان را به ما میدهد تا با دیدگاهها و شیوههای تربیتی معلمان در سده پیشین آگاهی مییابیم به گواه تاریخ تحول آموزش پرورش در سدههای گذشته بهویژه در ایران باستان، معلمان مهمترین نقش را در تربیت نوباوگان و انتقال تمدن، فرهنگ و دانش گذشتگان به نسلهای آینده بر عهده داشتند.
نگاهی اجمالی به رویدادهای تربیتمعلم در سدههای گذشته که متاثر از موقعیتهای تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دورههای متفاوت بوده است، این امکان را به ما میدهد تا با دیدگاهها و شیوههای تربیتی معلمان در سده پیشین آگاهی مییابیم به گواه تاریخ تحول آموزش و پرورش در سدههای گذشته بهویژه در ایران باستان، معلمان مهمترین نقش را در تربیت نوباوگان و انتقال تمدن، فرهنگ و دانش گذشتگان به نسلهای آینده بر عهده داشتند.
تربیتمعلم به نوعی آموزش عالی گفته میشود که هدف آن تربیت و پرورش آموزگار برای سطوح مختلف آموزشی از دبیتان تا دبیرستان است.
تعلیم و تربیت بهعنوان سنگ بنای فرهنگ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی در یک جامعه عمل میکند و از این رو، نهادها و دستگاههای متولی امر آموزش و پرورش باید تلاش خود را برای تربیت انسانهایی سالم و تندرست به کار گیرند، حال از آنجا که افراد برای جامعه آرمانی آینده تربیت میشوند و باید به صورت فعال سرنوشت جامعه را به دست گیرند، معلمان نه فقط انتقال دهنده فرهنگ هستند؛ بلکه خود، رهبران فرهنگی نیز به شمار میروند.