چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل کمرویی دانشآموز خودم، دانشآموز کلاس پایه اول و راههای برطرف سازی آن بود. دلیل جلبتوجه من به این موضوع این بود که دانشآموز یادشده در کلاس و فعالیتهای آن کنارهگیری میکرد، خیلی کمحرف بود و با همکلاسی خود ارتباطی برقرار نمیکرد. ازاینرو این کمرویی این دانشآموز موضوعی شد که من تلاش کردم از طریق اقدام پژوهی در مدرسهای که کار میکردم، موردبررسی و مطالعه قرار دهم. روش پژوهش بر اساس مراحل اقدام پژوهی 9 مرحلهای قاسمی پویا است. برای بررسی این موضوع جمعآوری اطلاعات (شاهد 1) بر اساس پرسوجو از همکاران، مشاور مدرسه، مادر دانشآموز، پرورنده تحصیلی صورت پذیرفت. پسازآن تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها انجام شد و راهحلها ارائه شد. با اجرای راهحلها، اطلاعات در رابطه با تاثیر اجرای راهحلها (شاهد 2) جمعآوری گردید. سپس ارزشیابی تاثیر اجرای راهحلها بهمنظور برطرف سازی کمرویی دانشآموز انجام گرفت. بهطورکلی نتایج این اقدام پژوهی نشان داد، با استفاده از راهحلهای بدست آمده از مضمون نظرات همکاران مدرسه، مشاور مدرسه، مادر دانشآموز و مضمونهای برگرفته از متن مقاله مطالعه شده میتوان کمرویی دانشآموزان را برطرف نمود و آنها درگیر فعالیتهای اجتماعی کرد.
The purpose of this study was to investigate the shyness factors of my student, Negar Sadat Mirluohi, first grade
student, and ways to resolve it. The reason I was drawn to this was that the student dropped out of class and
activities, was too talkative and had no contact with his classmate. So this shyness of this student became a topic
that I tried to study through my research at the school I worked for. The research method is based on the Qasemi
9-step action research steps. To investigate this issue, information was collected (control 1) based on a query
from colleagues, school counselor, student mother, and educational developer. The data were then analyzed and
interpreted and solutions were provided. By implementing the solutions, information was collected on the impact
of implementing the solutions (control 2) Then the impact assessment of the implementation of the solutions
was performed to eliminate the student's shyness. Overall, the results of this research showed that using the
solutions obtained from the themes of school peers, school counselors, student mothers, and themes from the text
of the study paper, students' shyness can be resolved and they become involved in the activity of social networks.
خلاصه ماشینی:
و از مشکل کمرویی نجاتش بدم بر اساس مسئله کمرویی او که در کلاس اینجانب یعنی پایه اول باهاش برخورد کردم ابتدا برای بررسی دلایل این مسئله اولین سؤالی که به نظرم آمد از همکاران در مدرسه، مشاور مدرسه، مادر او بپرسم این سؤال بود: نظرتان در رابطه با علل کمرویی این دانشآموز چیست؟ گردآوری اطلاعات (شواهد 1) بهمنظور گرد آوری دادهها جهت حل و برطرف سازی مشکل کمرویی او از عوامل زیر استفاده شده است که دادههای به دست آمده ازآن، به اقدام پژوه در پی بردن به دلایل بروز مساله ی موجود یاری رسانیده است.
پس اگر قرارباشد به سؤال جواب دهم باید بگویم که از این دانشآموز سؤال کنید که آیا تا به حال غیر از مدرسه در جایی دیگر هم آموزش دیده است؟ مثلاً کلاس های دیگری را هم غیر از مدرسه شرکت داشته است؟ و اگر در مؤسسات آموزشی دیگری هم بوده و یا در حال فعلی هم هست مثل کلاس های آموزش زبان انگلیسی، چه موضوعاتی در آن کلاسها مشاهده کرده است؟ همکار دیگری که در حاشیه صحبت های من و همکارم در دفتر مدرسه نشسته بود به مسئله کمرویی دانشآموزان علاقه مندی نشان داد و اینگونه بیان داشت که من هم البته سال گذشته یک دانشآموز کمرو داشتم که به هیچ وجه ممکن حاضر به ارتباط با همکلاسی ها و حتی من در کلاس نبود و این مسئله ذهن مرا درگیر کرده بود و وقتی علت کمرویی آن دانشآموز را جستجو کردم متوجه شدم که او فرزند طلاق است و با نامادری زندگی می کند و مدام در خانه از ناحیه آن نامادری سرکوب می شود که تو هیچی نمی شی، تو خنگ و کودنی، آخرش درس برای تو فایده نداره و باید بری دنبال زندگی و خلاصه اینجور مسائلی که روحیه آن دانشآموز را آزرده کرده بود.