چکیده:
هدف تحقیق حاضر، ارائه الگوی سیستمی ارتقای بهرهوری منابع انسانی در دانشگاه با رویکرد دیماتل فازی بوده است. جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیأت علمی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد مستقر در استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 1397-1398 بوده است. ابزار گردآوری دادهها دو نوع پرسشنامه محقق ساخته است که اولی در راستای شناسایی عوامل ارتقای بهرهوری منابع در دانشگاه و بر مبنای طیف پنجگزینهای لیکرت تهیه و تنظیم گردید. پرسشنامه نوع دوم بر مبنای انجام مقایسات زوجی مورد نیاز رویکرد سیستمی دیماتل فازی تهیه و تنظیمشده است. روایی پرسشنامهها با رویکرد محتوایی و پایایی آن بر اساس رویکردهای سازگاری درونی و آزمون مجدد بررسیشده است. دادههای حاصل از پرسشنامه نوع اول حاوی 17 شاخص تحت آزمون آماری تی استیودنت قرار گرفت و پنج عامل مؤثر بر ارتقای بهرهوری منابع انسانی دانشگاهی شناسایی شد. در گام دوم پرسشنامه نوع دوم بر مبنای مقایسات زوجی مطابق با رویکرد سیستمی دیماتل تشکیل گردید. یافتهها نشان داد که زمینهسازی برای بروز خلاقیت و نوآوری، ارائه آموزشهای هدفمند و بهرهگیری از راهبردها و رویههای مناسب مدیریت دانشی بهعنوان عواملی با برآیند اثرگذاری و اثرپذیری بالا در سیستم تحت مطالعه میباشند. همچنین ارائه آموزشهای هدفمند بهعنوان عاملی که دارای برآیند بالاتری از منظر اثرگذاری بر سایر عاملهای سیستم شناسایی شد. بهعلاوه دو عامل توسعه روندهای شایستگی سالاری در ترفیع و ارتقا و زمینهسازی برای بروز و ظهور خلاقیت و نوآوری در سازمان بهعنوان دو عامل با برآیند اثرپذیری از سایر عاملها شناساییشده است.
The purpose of the present study was to present a systematic model of promoting human resource productivity through fuzzy dimensional approach applicable at various branches of Islamic Azad University in Azerbaijan in the time span of 2018-2019. The research population consisted of all faculty members at various branches of Islamic Azad University in East Azerbaijan province. The data collection instruments employed included two researcher-made questionnaires one initially designed as a five-point Likert scale to identify the factors affecting the promotion of human resource productivity in the university and the other desveloped subsequently based on paired comparisons required for fuzzy dimensional system approach. The questionnaires were validated in terms of their content and internal consistency and test-retest reliability estimates. Initially, the data obtained from the first questionnaire were statistically analysed through student t-test and the findings indicated five main factors that were perceived by the participating faculty members as effective in promoting the productivity of university human resources. Further, the second questionnaire was developed based on paired comparisons of the five identified factors and was distributed to the research sample. The findings emerging from DIMATEL systematic approach revealed creativity and innovation grounding, provision of targeted training and utilization of appropriate knowledge management strategies and practices as highly influential and influenceabl factors in the system under study. Targeted training was also identified as having a higher impact on other system factors. In addition, adherence to competency trends in personnel promotion as well as embracing creativity and innovation in the organization were identified as two factors highly influenced by others.
خلاصه ماشینی:
پرسش - نامه نوع اول در قالب شناسايي عوامل مؤثر بر ارتقاي بهره وري منابع انساني در دانشگاه بوده است که به صورت طيف ليکرت پنج گزينه اي تهيه و تنظيم و مابين نمونه آماري توزيع شد.
ميانگين فازي مقايسات زوجي اخذ شده از خبرگان تحقيق C1 C2 C3 C4 C5 ارتقاي توان جذب منابع بهره گيري از راهبردها و زمينه سازي براي بروز توسعه روندهاي شايستگي ارائه آموزش هاي استراتژيک سازماني رويه هاي مناسب مديريت دانشي خلاقيت و نوآوري سالاري در ترفيع و ارتقا هدفمند (به تصویر صفحه رجوع شود)براي بيمقياس سازي ماتريس فازي فوق و تبديل مقياس معيارها به مقياس هاي قابل مقايسه ، از تبديل مقياس خطي به عنوان يک رابطه بيمقياس سازي استفاده ميشود.
در اين تحقيق عوامل مؤثر بر ارتقاي بهره وري منابع انساني در دانشگاه با رويکرد سيستمي ديماتل فازي بررسي و مدل سازي شده است .
(2011), The Relationship between Metacognitive Knowledge and Teaching Productivity of Faculty Members of Public Universities, Modern Educational Thoughts, 7(2), 84- 106, [In Persian].
(2009), Evaluation and Evaluation of In-Service Training Productivity of the Office of Human Resources Studies in Improving the Performance of Managers, Academic Staff and Academic Staff of Area One of Islamic Azad University, A New Approach in Educational Management, Fall, 2(5), 77-100.
B. (2006) Removing Barriers to Human Resource Productivity of Organizations in Iran, First National Approach to Economics and Management with National Approach, Babolsar, Taroud North Research Company , (In Persian).
O. (2018), The Impact Of Human Resources Management System Effectiveness On Performance, Annals of Faculty of Economics, University of Oradea, 1(1), 471-478.