چکیده:
بهرهوری کارکنان خدماتی از موضوعاتی است که امروزه به موضوع مورد علاقه پژوهشگران و مدیران تبدیلشده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهای کاربردی برای بهبود بهرهوری کارکنان هتلهای استان آذربایجان شرقی مبتنی بر بازاریابی درونی و رفتار تسهیم دانش موردمطالعه قرار گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش یک تحقیق توصیفی- همبستگی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و تحلیل عاملی تأییدی سؤالات و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرون باخ تأیید شد. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارکنان هتلهای استان آذربایجان شرقی به تعداد 565 نفر بوده و در نهایت 232 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای جمعآوری و تحلیل شد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد، بازاریابی درونی بهطور مستقیم با ضریب مسیر 60/0 و بهطور غیرمستقیم با نقش میانجی رفتار تسهیم دانش با ضریب مسیر 21/0، بر بهرهوری منابع انسانی و با ضریب مسیر 53/0 بر رفتار تسهیم دانش تأثیر مثبت دارد. همچنین سازه رفتار تسهیم دانش با ضریب مسیر 41/0 تأثیر مثبت بر بهرهوری منابع انسانی دارد. نتیجه حاکی از نقش میانجی جزئی متغیر رفتار تسهیم دانش است. لذا به مدیران ارشد هتلها پیشنهاد میشود رویههای بازاریابی درونی را در جهت تسهیم دانش بیشتر و بهرهوری کارکنان تدوین و اجرا کنند.
Service employee productivity has nowadays intrigued researchers and managers. The current applied correlational-descriptive enquiry aimed to offer practical resolutions for improving employee productivity in East Azerbaijan hotel industry based on internal marketing and knowledge sharing. The research data were collected based on a questionnaire the validity of which had been investigated via expert view and confirmatory factor analysis and the reliability of which had been explored through Cronbach alpha coefficient. The research population comprised 565 managers and employees at various hotels in East Azerbaijan province from whom a cluster sample of 232 was randomly selected to complete the questionnaire. The gleaned data were analyzed via Structural Equation Modeling. The results revealed that internal marketing directly impacted employee productivity with path coefficient of 0.6 and indirectly through mediating role of knowledge sharing with path coefficient of 0.21; internal marketing was also found to impact knowledge sharing with path coefficient of 0.53. Knowledge sharing was also found to have a positive effect on employee’s productivity with path coefficient of 0.41. The results underscore the partial mediating role of knowledge sharing and recommend that senior hotel managers employ internal marketing in order to improve knowledge sharing and enhance employee productivity.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهاي کاربردي براي بهبود بهره وري کارکنان هتل هاي استان آذربايجان شرقي مبتني بر بازاريابي دروني و رفتار تسهيم دانش موردمطالعه قرار گرفت .
لذا هدف پژوهش حاضر، بررسي و ارائه راهکار کاربردي براي بهبود بهره وري منابع انساني مبتني بر بازاريابي دروني و نيز نقش ميانجي تسهيم دانش در صنعت هتل داري در استان آذربايجان شرقي است .
Chang, Tseng & Chen 3 .
لذا فرضيه اصلي پژوهش بدين صورت مطرح ميشود: H١) رفتار تسهيم دانش نقش ميانجي در ارتباط بين بازاريابي دروني و بهره وري کارکنان دارد.
جدول شماره (٢) توصيف جمعيت شناختي (به تصویر صفحه رجوع شود) )٣٢٣ يافته هاي استنباطي با توجه به مدل مفهومي، اين پژوهش داراي ١٧ متغير آشکار است که سه مفهوم (متغير پنهان ) که شامل بازاريابي دروني، تسهيم دانش و بهره وري نيروي انساني را اندازه گيري ميکنند.
متغيرهاي پنهان تحقيق شامل بازاريابي دروني (Internal Marketing)، رفتار تسهيم دانش (Knowledge sharing behavior) و بهره وري نيروي انساني (Human resource productivity) هستند.
فرضيه اول پژوهش (H١) مبني بر نقش ميانجي رفتار تسهيم دانش در رابطه بين بازاريابي دروني و بهره وري کارکنان با ضريب استاندارد ٠/٢١ و سطح معنيداري ٠/٠٠٠ و نسبت بحراني ٢/٦٥ (بالاتر از ١/٩٦) تأييد مي شود.
جدول شماره (٦) ضريب رگرسيوني و مقادير شاخص هاي جزئي فرضيه ها (به تصویر صفحه رجوع شود))٣٢٣ با توجه به جدول (٦) و ضريب رگرسيوني و مقادير بحراني، تمامي فرضيه هاي پژوهش در سطح اطمينان ٩٥% تأييد ميشوند؛ بنابراين ميتوان گفت بازاريابي دروني بر رفتار تسهيم دانش و بهره وري کارکنان تأثير مثبت دارد.