چکیده:
امروزه خسارتهای فراوان اقتصادی مخاطرات طبیعی به خصوص ریزگردها به جوامع انسانی موجب شده است که مفهوم پایداری اقتصادی برای کاهش آثار بحرانها، به حوزهای مهم در عرصه مدیریت بحران تبدیل شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مخاطرات محیطی(ریزگردها) بر اقتصاد شهر اهواز میباشد. این پژوهش را میتوان یک نوع پژوهش کاربردی – توسعهای دانست و روش مطالعه توصیفی- تحلیلی و به شیوه همبستگی است. جامعه آماری مورد پژوهش شامل کلیه ساکنین شهر اهواز در سال 1395 به تعداد 1302000 نفرمیباشند. تعداد نمونه برابر 384 نفر بر اساس فرمول کوکران و به شیوه تصادفی در دسترس تعیین شدند. برای بررسی دادهها از تحلیل مسیر معادلات ساختاری استفاده در نرم افزار Amos18 استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که ریزگردها بر اقتصاد شهر اهواز با ضریب تأثیر 30/0 و میزان معناداری 0.002 اثر گذار بوده است. همچنین ریزگردها با ضریب تأثیر 73/0 و میزان معناداری 0.000 بر مالیه، ریزگردها با ضریب تأثیر 45/0 و میزان معناداری 0.000 بر تسهیلات، ریزگردها با ضریب تأثیر 55/0 و میزان معناداری 0.000 بر مسکن، ریزگردها با ضریب تأثیر 17/0 و میزان معناداری 0.008 بر حمل و نقل اثرگذار بوده است. بر این اساس ریزگردها بر مالیه با ضریب تأثیر 73/0 بیشترین تأثیر و حمل و نقل با ضریب تأثیر 17/0 کمترین میزان اثرگذاری را داشته است.
Today, the huge economic damage of natural hazards, especially of the micro-organisms, to human societies has led the concept of economic sustainability to mitigate the effects of crises to become an important area in crisis management. The purpose of this study was to investigate the role of environmental hazards (effluents) on Ahwaz economy. This research can be considered as a type of applied-development research, and is a descriptive-analytical study in a correlation manner. The population of the study consisted of all residents of Ahwaz, in 1395, there were no more than 1302000 people. The sample size was 384, based on the Cochran formula, and randomly available. To investigate the data, the structural equation path analysis was used in Amos18 software. The results indicated that the microprocesses had an effect on the economy of Ahwaz with a coefficient of 0.31 and a significant level of 0.002. Also, the effect of fiery gradients was 0.73, and the significance level of 0.000 on the tax, the microguns, with the coefficient of influence 0.45 and the significance of 0.000 per facility, the effects of the micrographs with the coefficient of 0.55, and the significance of 0.000 on the housing, With a coefficient of influence of 0.17 and a significant amount of 0.008 on transportation. Accordingly, microblogging has the most impact on finance with a coefficient of 0.73, and transportation with a coefficient of influence of 0.17 has had the least effect.