چکیده:
راهنمایان تور بینالمللی به عنوان سفیران فرهنگی یک کشور مطرح هستند که شایستگیهای ارتباطی آنها، بر ایجاد تجربه مثبت و منفی در گردشگران و خاطرات آنها از مقصد تأثیر میگذارد. به دلیل ماهیت ارتباطی شغل راهنمایی تور و تعاملات چهره به چهره آنها با گردشگران، توانمندیهای ارتباطی آنها بسیار حائز اهمیت است؛ لذا در این مطالعه به شناسایی مهارتهای ارتباطی راهنمایان تور بینالمللی و اهمیت آنها پرداخته میشود. این مطالعه از نوع کیفی-کمی (آمیخته) بوده و به روش دلفی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری و راهنمایان تور بینالمللی تشکیل میدهند. نمونهگیری به صورت غیر تصادفی بوده و برای شناسایی نمونه پژوهش از شیوه گلوله برفی استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با مشارکت 28 نفر از خبرگان به اشباع رسید. یافتههای پژوهش نشان داد که متخصصان در مجموع 21 مهارت ارتباطی را بیان نمودهاند که شامل تسلط به زبان خارجی، رعایت فاصله مناسب، حرکات مناسب، شوخطبع بودن، روابط عاطفی مناسب، چشمپوشی از عیب و ایرادات گردشگران، آداب معاشرت خوب، باادب بودن، حفظ ارتباط چشمی، رعایت احترام در مراودات اجتماعی، استفاده از ایماواشاره، نداشتن لکنت زبان، استفاده از گرامر مناسب، توضیح جذاب جاذبهها، ارتباط مناسب با عناصر دیگر صنعت گردشگری، فن بیان قوی و توانایی سخنوری، صراحت کلام،داستانسرایی، ارائه اطلاعات متناسب باحوصله گردشگران، سرگرم کردن گردشگران و میانجیگری اجتماعی میشود. نتایج این تحقیق میتواند به تور اپراتورها، انجمنهای حرفهای راهنمایی تور و همچنین مراکز تربیت راهنمایان تور چارچوبی ارائه دهد که از طریق برگزاری سمینارها، کارگاهها و دورههای آموزشی مهارتهای ارتباطی راهنمایان تور را بهبود ببخشند.
International tour leaders are considered as cultural ambassadors of a country whose communication competencies influence on the positive and negative experiences of tourists and their memories of destination. Due to the nature of the communication between the tour guide's job and the face-to-face interactions with the tourists, their communication skills are very important. Therefore, this study is aimed at identifying the communication competencies of the international tour leaders and their importance. This qualitative-quantitative (mixed) study was conducted using the Delphi method. The statistical population of the study is university experts in the field of tourism and international tour leaders. Sampling was done randomly and snowball method was used to identify the research sample. The data gathered with the participation of 28 experts was saturated. The findings of the study showed that the experts in total presented 21 communication skills that include Fluency in foreign language, Using body language, compassion, Keep the right distance, Proper movements, Being humorous, Amiability and geniality, Being polite, Being respectful in social communications, Maintain eye contact, use gestures, Not having a tongue tie, Use proper grammar, Describing interestingly, Having an appropriate connection with other elements of the tourism industry, Strong expression and strong speaking ability, storytelling, Providing information which are proper with conditions of the tour in terms of time and mood of tourists, Using verbal and nonverbal symptoms, Creating diversity, Entertaining tourists and Social mediation. The findings of this study provide tour operators and the Association of Professional Tour Leaders and Educational centers of Tour guiding with a platform from which they can launch educational seminars and workshops to enhance tour leaders’ communication competency
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان داد که متخصصان در مجموع ٢١ مهارت ارتباطي را بيان نموده اند که شامل تسلط به زبان خارجي، رعايت فاصله مناسب ، حرکات مناسب ، شوخ طبع بودن ، روابط عاطفي مناسب ، چشم پوشي از عيب و ايرادات گردشگران ، آداب معاشرت خوب ، باادب بودن ، حفظ ارتباط چشمي، رعايت احترام در مراودات اجتماعي، استفاده از ايماواشاره ، نداشتن لکنت زبان ، استفاده از گرامر مناسب ، توضيح جذاب جاذبه ها، ارتباط مناسب با عناصر ديگر صنعت گردشگري، فن بيان قوي و توانايي سخنوري، صراحت کلام ، داستان سرايي، ارائه اطلاعات متناسب باحوصله گردشگران ، سرگرم کردن گردشگران و ميانجيگري اجتماعي ميشود.
به طور خلاصه ، هدف از اين مطالعه بررسي و ارزيابي شايستگيهاي ارتباطي راهنمايان تور و پاسخ به سؤال زير است : راهنمايان تور بين المللي به عنوان کارکنان خط مقدم گردشگري، در حوزه شايستگيهاي ارتباطي چه ويژگيها، شايستگيها و مهارت هايي بايد داشته باشند؟ مباني نظري شايستگي محوري 1.
اين مطالعه براي اولين در کشور با ارزيابي شايستگيهاي ارتباطي راهنمايان تور بين المللي از ديدگاه خود آن ها، به گسترش ادبيات تحقيق در حوزه صنعت گردشگري کمک کرد.
از اين لحاظ ، ازآنجاييکه اين مطالعه مؤلفه هاي شايستگيهاي ارتباطي را نه از ديدگاه گردشگران بلکه از منظر راهنمايان تور بين المللي بررسي کرده است ، تفاوت هايي با نظر لکلرک و مارتين (٢٠٠٤) و ژانگ و چو (٢٠٠٤) دارد.