چکیده:
هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر عملکرد صادرات با نقش میانجی انطباق آمیخته بازاریابی در شرکتهای صادراتی استان خوزستان میباشد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران و سرپرستان بخشهای مرتبط با صادرات در شرکتهای صادراتی استان خوزستان میباشند. با توجه به اینکه سطح تحلیل این پژوهش شرکتها میباشند، پرسشنامه به صورت سرشماری بین شرکتها توزیع و تعداد 83 پرسشنامه از 34 شرکت صادراتی دریافت شد. دادهها با استفاده از دو نرم افزارSPSS و Smart-PLS تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد تأثیر امور پیش صادرات بر انطباق آمیخته بازاریابی و همچنین تأثیر انطباق آمیخته بازاریابی بر عملکرد صادرات مثبت و معنادار بود. همچنین نقش میانجی انطباق آمیخته بازاریابی در تأثیر امور پیش صادرات بر عملکرد صادرات مورد تأیید قرار گرفت. در حالیکه تأثیر تعهد صادرات و فاصله بازار درک شده بر انطباق آمیخته بازاریابی تایید نشد. همچنین نقش میانجی انطباق آمیخته بازاریابی در تأثیر تعهد صادرات بر عملکرد صادرات و در تاثیر فاصله بازار درک شده بر عملکرد صادرات نیز مورد تأیید قرار نگرفت.
The aim of this research is to investigate the effective factors on export performance with the mediating role of marketing mix adaptation in the exporting companies of Khuzestan province. The statistical population of this research is the managers and supervisors of the sectors related to exportation in the exporting companies of Khuzestan province. Since the level of analysis of this research is the company, the questionnaires were distributed as a census among the companies and 83 questionnaires were received from 34 exporting companies. The data were analyzed using SPSS and Smart-PLS software. The results of the research revealed that export proactivity had a positive and significant effect on the marketing mix adaptation and in turn the marketing mix adaptation had a positive and significant effect on export performance. In addition, the mediating role of marketing mix adaptation with regard to the impact of export proactivity on export performance was confirmed. However, the effects of export commitment and perceived market distance on marketing mix adaptation were not confirmed. In addition, the mediating role of marketing mix adaptation with regard to the impact of export commitment on export performance and with regard to perceived market distance on export performance was not confirmed.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش در پي آن است که به بررسي عوامل موثر بر عملکرد صادرات با نقش ميانجي انطباق آميخته بازاريابي در شرکت هاي صادراتي استان خوزستان بپردازد.
برخي از پژوهشگران مدعي هستند که تفاوت ميان بازارهاي داخلي و خارجي باعث ايجاد موانع روانشناختي براي مديران شرکت هاي صادراتي ميشود (اوزمر و سيمونين ٣، ٢٠٠٤) و معمولا اين موانع روانشناختي مرتبط با فاصله بازار درک شده منجر به عدم تعهد صادرات و عدم تمايل به انطباق با تصميمات آميخته بازاريابي ميشوند (ناوارو-گارسيا و همکاران ، a٢٠١٣).
با بررسي پژوهش هاي مختلف انجان شده در اين حوزه ، به نظر ميرسد ناوارو-گارسيا و همکاران (b٢٠١٣) تنها پژوهشي است که تأثير امور پيش صادرات بر انطباق آميخته بازاريابي را مورد بررسي قرار داده اند.
آزمون فرضيه هاي ميانجي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش بررسي عوامل موثر بر عملکرد صادرات با نقش ميانجي انطباق آميخته بازاريابي در شرکت هاي صادراتي استان خوزستان ميباشد.
فرضيه اصلي اول اين پژوهش بررسي تأثير فاصله بازار درک شده بر انطباق آميخته بازاريابي در شرکت هاي صادراتي استان خوزستان بود که مورد تأييد قرار نگرفت .
فرضيه اصلي دوم اين پژوهش بررسي تأثير تعهد صادرات بر انطباق آميخته بازاريابي در شرکت هاي صادراتي استان خوزستان بود که مورد تأييد قرار نگرفت .
فرضيه اصلي سوم اين پژوهش تأثير امور پيش صادرات بر انطباق آميخته بازاريابي در شرکت هاي صادراتي استان خوزستان بود که مورد تأييد قرار گرفت .
فرضيه اصلي چهارم اين پژوهش تأثير انطباق آميخته بازاريابي بر عملکرد صادرات در شرکت هاي صادراتي استان خوزستان بود که مورد تأييد قرار گرفت .