چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ادراک فراشایستگی بر بروز خلاقیت در محیط کار بوده است. همچنین در این رابطه نقش میانجیگری خودکارآمدی نیز در نظر گرفته شده است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف تحقیق، کاربردی و از جنبه شیوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری ، کارکنان شرکت ملی نفت ایران (NIOC) در نظر گرفته شده است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، داده هایی از 331 فرد جمع آوری گشت. پژوهشگران برای سنجش فراشایستگی ادراک شده، خود کارآمدی و خلاقیت در محیط کار به ترتیب از پرسشنامه های استاندارد مینارد و همکاران (2006) ، شوارزر و جروسالیم (1995)، تیرنی، فارمر و گرین (1999) استفاده کردند. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزارهای SPSS، AMOS و بر اساس مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) صورت گرفته است. یافته ها: . نتایج نشان داد میان ادراک کارکنان از فراشایستگی خود با تمایل آنها برای بروز خلاقیت در محیط کار ارتباط معنی دار و مثبت وجود دارد. همچنین، نقش میانجیگری خود کارآمدی تایید گشت.
Objective: The purpose of the present study was to consider the effect of perceived overqualification on creativity at workplace. Likewise, the role of self-efficacy was considered in this association.
Methodology: The present study was applied in terms of objective and was cross-sectional in terms of data collection. The participants were chosen from National Iranian Oil Company (NIOC). Based on simple random sampling, data were collected from 331 employees. To measure POQ, Self-efficacy, and Creativity in workplace, investigators used standard questionnaires from Maynard et al. (2006), Schwarzer and Jerusalem (1995), Tierney, Farmer and Graen (1999) respectively. Data Analysis was conducted based on Structural Equation Modeling (SEM) through softwares including SPSS and AMOS.
Findings: Results showed that Perceived Overqualification was significantly and positively associated with Creativity at workplace. Likewise, the mediating role of self-efficacy has been confirmed.
خلاصه ماشینی:
علی رغم پژوهش های گسترده ای که در حوزه فراشایستگی کارکنان ، کارکنان فراشایسته و ادراک آنها از فراشایستگی خود به خصوص در دهه اخیر صورت گرفته است اما خلاء پژوهش های نظری و کاربردی در سازمان های داخلی به شدت احساس میشود با توجه به نرخ رو به رشد بیکاری فارغ التحصیلان (خبرگزاری مهر، آبان ١٣٩٦) که یکی از زمینه های عمده فراشایستگی کارکنان را در سازمان ها فراهم میکند بررسی و مطالعه این موضوع ، پیش زمینه ها و پیامدهای آن ضرورت دارد.
پژوهش های گذشته که به طور همزمان فراشایستگی ادراک شده و عینی را اندازه گیری کرده اند، به وجود رابطه نسبتا محدود بین این دو پی برده و اشاره میکنند که برخی از کارکنان ممکن است تصور کنند شایستگیهایی فراتر از شغل خود دارند، در حالی که اطلاعات روی کاغذ از تناسب فرد با برر شغل حکایت کند.
به عنوان نمونه ، چنانکه پژوهش های گوناگون از رابطه معکوس میان ادراک فرد فراشایستگی در کارکنان با نگرش های شغلی ایشان همچون رضایت شغلی، تعهد سازمانی ی و حکایت دارند ( اردوگان ، توماس ، والز و گراسیا٣، ٢٠١٨) از آنجایی که پذیرش شغل مورد سازم انی نظر برای این افراد تحقیرآمیز است ، لذا هر لحظه امکان ترک شغل توسط ایشان امکان پذیر بر خلاق یت 1 .
Akgunduz, Alkan, & Gök پژوهشگران با در نظر داشتن نتایج و یافته های مطالعات صورت گرفته فرضیه زیر را در نظر گرفتند: فرضیه اول : ارتباط مستقیم میان ادراک کارکنان از فراشایستگی خود و تمایل آنها برای بروز خلاقیت در محیط کار وجود دارد.