چکیده:
زمینه و هدف: با توجه به شیوه بالای پرخاشگری در سن پیش دبستانی و اهمیت خلاقیت در این دوره از زندگی و تاثیر ان بر دورههای بعدی پژوهش حاضر با هدف تعیین اثریخشی آموزش موسیقی و نقاشی بر افزایش خلاقیت وکاهش پرخاشگری در دانشآموزان پیشدبستانی شهر همدان انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش حاضرآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون باگروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پیشدبستانی شهر همدان در سال 96-95 بود. نمونۀ آماری 45 نفر از دانشآموزان پیشدبستانی بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و و یک گواه گمارش شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ 43 سوالی پرخاشگری کودکان پیشدبستانی، و مقیاس تفکر خلاق تورنس بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش نقاشی بهطور معنیداری منجر به کاهش پرخاشگری (001/ 0 > P) و افزایش خلاقیت (001/ 0 > P)، دانشآموزان پیشدبستانی شد. همچنین آموزش موسیقی باعث کاهش معنی دار پرخاشگری (001/ 0 > P) و افزایش معنی دار خلاقیت (001/ 0 > P)، دانشآموزان پیشدبستانی شد. اما بین آموزش نقاشی و آموزش موسیقی در کاهش پرخاشگری و افزایش خلاقیت تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجهگیری: آموزش نقاشی و موسیقی از طریق ابزار افکار و احساسات ابراز نشده و تقویت مهارتهای انعطاف پذیری و بسط و سیالی موجب کاهش پرخاشگری و تقویت خلاقیت در کودکان پیش دبستانی شده است. در نتیجه میتوان از آنها به عنوان یک روش آموزش موثر در کودکان پیش دبستانی استفاده کرد
Objective: Considering the high prevalence of aggression in preschool and the important role of creativity
and the negative effect in this period The aim of present research is to determine the effectiveness of music
and painting training on increasing creativity and reducing aggression in preschool students in Hamedan.
Methods: This research is quasi- experimental with Pre-test and post-test with control group design. The
statistical populations under this study consisted of all pre-school students in Hamedan in 1965-96 (N =
14366). The sample size was 30 students of preschool girl (15) and boy (15) who were selected by random
sampling method and randomly assigned to two groups of control and test. The experimental group were
trained for painting instruction for 10 sessions, and the control group did not receive any training. The data
collection tool was questionnaire of 43 questions about preschool children aggression and Torrance creative
thinking scale.The data was analyzed through statistical tests variance and multivariate covariance,
Findings: The results of covariance analysis also showed that painting training significantly affected
aggression (p < 0/001) and creativity p < 0/001) of preschool students. And music training significantly
affected aggression (p < 0/001) and creativity p < 0/001) of preschool students. However, there was no
significant difference between painting teaching and music teaching in decreasing aggression and
increasing creativity. Discussion :Painting and music training through expressing thoughts and feelings and enhancing flexural
and fluidity skills has reduced aggression and improved creativity in preschool children. As a result, it can
be used as an effective teaching method for preschool children
خلاصه ماشینی:
در بسیاری از کشورها و پژوهش های مختلف دوره پیش دبستانی را در توسعه و تقویت تفکر خلاق با اهمیت در نظر میگیرند و بر این اساس معتقد هستند که ل خلاقیت را میتوان با آموزش و یادگیری تقویت کرد و در بسیاری تحقیقات برنامه های فرد مختلفی موجب تقویت و بهبود تفکر خلاق در افراد شده است (دابانه ٧ و همکاران ، ٢٠١٧، ی و الزوبی، ٢٠١٧، فازیلوا و رسل ٨، ٢٠١٦).
Passanisi هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نقاشی و آموزش موسیقی بر افزایش خلاقیت و کاهش پرخاشگری در دانش آموزان پیش دبستانی شهر همدان بود.
به منظور بررسی تأثیر آموزش نقاشی و آموزش موسیقی بر نمرات پرخاشگری و خلاقیت کودکان پیش دبستانی شهر همدان از تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد که ابتدا به بررسی مفروضه های این روش آماری پرداخته شد و نتایج ان در جدول ٤ آمده است .
تجزیه و تحلیل داده نشان داد که آموزش نقاشی بر کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی تأثیر معناداری داشته است و این این یافته ها با پژوهش های خدابخشی و همکاران (٢٠١٦)، هاشمیان و همکاران (٢٠١٤)، روبین ١، (٢٠١١) همسو بوده است .
در گام بعدی تحلیل داده ها نشان داد که نقاشی درمانی موجب تقویت خلاقیت کودکان پیش دبستانی شده است این یافته ها با پژوهش های رحمانی و رحمانی (٢٠١٤)، راشر و زوپان ١ (٢٠٠٠)، رکنی، زاده محمدی و نوابینژاد (١٣٩٤) همسو بوده است .
خدابخشی و همکاران (١٣٩٤) در پژوهشی به این نتایج دست یافتند که آموزش موسیقی موجب کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی شده است .