چکیده:
سرمایة اجتماعی قدرت هنجارها و تراکم شبکههای اجتماعی را در یک منطقه نشان میدهد. عوامل اقتصادیـ اجتماعی میتواند بر تصمیمهای تعدیلی منابع مدیریتی اثرگذار باشد. ازینرو، شرکتهایی با سرمایة اجتماعی بالاتر تقارن کمتری در رفتار هزینهها نشان میدهند. بنابراین، سرمایة اجتماعی مدیران را از اتخاذ تصمیمات تعدیلکنندة منابع فرصتطلبانه، که باعث چسبندگی هزینهها میشود، بازمیدارد. بر پایة این استدلال، در پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین سرمایة اجتماعی و رفتار نامتقارن هزینههای شرکت پرداخته شد. بدین منظور، برای اندازهگیری سرمایة اجتماعی، از سه معیار ارتباطات اجتماعی و شغلی و سیاسی استفاده شد. آزمون فرضیهها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون با دادههای ترکیبی بر اساس اطلاعات 73 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1384 تا 1398 انجام شد. یافتههای فرضیة اول پژوهش حاکی از آن بود که سرمایة اجتماعی از طریق کاهش انگیزههای فرصتطلبانة مدیران باعث کاهش رفتار نامتقارن هزینهها میشود و در نتیجه چسبندگی هزینهها در شرکت کاهش مییابد. همچنین، نتیجة فرضیة دوم حاکی از آن بود که سرمایة اجتماعی از طریق ارتباط اجتماعی مدیران با کارکنان باعث افزایش خوشبینی مدیریت میشود و در نتیجه چسبندگی هزینهها در شرکت افزایش مییابد.
Social capital represents the power of norms and the density of social networks in a region. An economic, social factor can influence the decision-makers’ decisions regarding management resources through different strategies. Therefore, companies with higher social capital show less symmetry in the behavior of costs. Consequently, consensual capital prevents managers from making decisions that modify opportunistic resources that cause cost adhesion. Therefore, based on this argument, the present study examines the relationship between social capital and asymmetric costs behavior of companies. For this purpose, three criteria of social, occupational, and political communication were used to measure the social capital of managers. The hypothesis testing was performed using regression analysis of a combined set of data related to 73 companies listed on the Tehran Stock Exchange from 2005 to 2018. Following multivariate regression models, the research findings show that social capital reduces the asymmetric behavior of costs by reducing managers' opportunistic motivations and thus reduces the adhesion of costs in the company. In addition, the result of the second hypothesis is that social capital created through managers' social communication with employees increases management optimism and as a result, the adhesion of costs in the company increases.