چکیده:
فضای مجازی روابط انسانی را بهگونهای شکل داده که ضمن گسترش دامنة ارتباطات، بر نحوة دریافت انسان نیز اثرگذار است. میتوان گفت حضور افراد در شبکههای مجازی، فعالانه بر خوانش آنها از رویدادهای به تصویر درآمده از رسانههای دیگر از جمله تلویزیون تاثیر میگذارد. برای شناخت این موضوع، مقالة حاضر با تمرکز بر سریال کیمیا که در پاییز و زمستان 1394 از شبکة دوم سیما پخش شده، روایتهای موجگونهای را که از این سریال در فضای مجازی شکل گرفته، دنبال کرده است. روش بهکار گرفتهشده در این مقاله، مصاحبه گروههای کانونی با افرادی است که توامان بینندة سریال و دنبالکننده شبکههای مجازی بودهاند. پس از دستهبندی این روایتها و مطالعة برخی شبکهها برای اولویتبندی موارد مهمتر، با چهار گروه مختلف به شیوه گروههای کانونی مصاحبه شد. یافتهها نشان میدهد که گرچه خوانش افراد، تابع جنسیت، تحصیلات و سبک زندگی آنهاست، موضوعاتی که در فضاهای مجازی بهصورت طنز، هجو یا گوشه و کنایه برجسته میشوند، قادر هستند تا خوانش افراد همسو با آرمانهای یک سریال را نیز با خوانشی مسلط/ انتقادی روبهرو سازند و خوانش افراد ناهمسو با این آرمانها را به خوانشی مقاومتآمیز/ تفریحی بدل سازند.
The cyberspace has shaped human relationships in such a way that it
expands the scope of communication and affects how human beings are
perceived. It can be said that the presence of people in virtual networks is
actively influencing their reading of events portrayed by other media, including
television. To understand this, the present article, focusing on the Kimia TV
series, broadcasted from IRIB Channel 2 in the fall and winter of 2015, has
followed the ripple narratives that have emerged from the series in cyberspace.
The way to do this article is through focus group interviews with people who are
serial viewers and followers of virtual networks. After categorizing these
narratives and studying some networks to prioritize more important cases, four
different groups were interviewed in a focal group manner. The findings show
that although people's reading is subordinate to their gender, education, and
lifestyle, yet topics that are highlighted in a humorous, satirical, or ironic way
are also able to read people aligned with the ideals of a serial. Face a dominant
/ critical reading and make the reading of those unfamiliar with these ideals a
resilient / entertainment media text.
خلاصه ماشینی:
براي شناخت اين موضوع ، مقالۀ حاضر بـا تمرکـز بر سريال کيميا که در پاييز و زمستان ١٣٩٤ از شبکۀ دوم سيما پخش شده ، روايت هاي موج گونه اي را که از اين سريال در فضاي مجازي شکل گرفته ، دنبال کـرده اسـت .
با توجه به توضيحاتي که در بالا بدان اشاره شد، گرچـه در بيشـتر نظريـه هـا و مطالعـات مربوط به حوزة خوانش ، بيشتر بر شاخص هايي چون جنسيت ، تحصـيلات و محـيط زنـدگي براي شناخت نحوة دريافت مخاطب تأکيد شده است ، اما شيوه هاي ارتبـاطي کـه بـه واسـطۀ فناوريهاي نوين به وجود آمده نيز از جمله شاخص هايي است که ميتواند خوانش مخاطبـان را در مواجهه با رسانه هاي ديگر متأثر سازد.
پرسش ٤: بيشترين مطالب مربوط به کيميا در فضاهاي مجازي چه بود؟ از آنجا که «کيميا» از نگاه بيشتر شرکت کنندگان در اين بحث هـاي گروهـي، محـور مطالب و مباحث شکل گرفته در شبکه هاي مجازي بود، از ايـن افـراد خواسـته شـد کـه مطالب اصلي در مورد وي را عنوان نمايند.
يافته هاي حاصل از اين پرسش در جدول زير خلاصه شده است : جدول ٤: بيشترين موضوعات مورد اشاره درباره شخصيت کيميا در شبکه هاي مجازي (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که جدول ٤ نشان ميدهد، ابعاد گوناگوني از شخصـيت کيميـا در فضـاي مجازي مورد بحث و نقد قرار گرفته بود.