چکیده:
امروزه ما در محیط و شرایطی بسیار متفاوتتر از هر دورهای که بشر تاکنون تجربه کرده است، زندگی میکنیم. این شرایط هر لحظه بهدلیل تولید بیامان اطلاعات و اشاعه آنها از طریق رسانهها و فضای مجازی رو به دگرگونی دارد. در این میان یکی از ویژگیهای مهم سواد رسانهای توانایی و عادت تبدیل و تغییر اطلاعات به ساختارهای دانشی است که در مسیر سبک زندگی اثرگذار است. ما در جهانی زندگی میکنیم که در آن ارتباطات رسانهای و امواج فرهنگی هرچه بیشتر در سطوح فرامرزی گسترش یافتهاند. یکی از مهمترین ویژگیهای ارتباطات رسانهای در چنین جهانی این است که ارتباطات در آن به سطح جهانی رسیده است. در دیدگاه کاستلز، جهانی شدن و اطلاعاتی شدن که بهوسیله شبکههای ثروت، قدرت و فناوری ایجاد میشود، در حال تغییر دادن جهان است. در این مقاله پس از مروری بر مباحث مفهومی سبک زندگی، شبکههای اجتماعی و سواد رسانهای، به تحلیل مفهومی و نظری رابطه بین شبکههای اجتماعی مجازی و سبک زندگی افراد با تاملی بر نقش کنترلکننده سواد رسانهای پرداخته میشود.
We live in very different environments and conditions than any human
being has ever experienced. These conditions are increasing every moment
due to the relentless production of information and their dissemination
through the media and cyberspace. One of the important features of media
literacy is the ability and habit of transforming and transforming
information into knowledge structures that affect the way of life. We live in a
world where media communications and cultural waves are increasingly
spread across transnational levels. One of the most important
characteristics of media communication in such a world is that it has
reached the global level. In Castells' view, globalization and the information
created by networks of wealth, power, and technology are changing the
world. This article, after reviewing the conceptual issues of lifestyle, social
networks and media literacy, provides a conceptual and theoretical analysis
of the relationship between virtual social networks and lifestyle of
individuals with a focus on the role of media literacy controller.
خلاصه ماشینی:
اين شبکه هاي اجتماعي درعين حـال کـه فضاهايي هستند که درآنها افراد دوستان جديدي پيدا ميکنند يا دوستان قـديمي خـود را در جريان تغييرات زندگيشان قرار ميدهند، مکان هايي براي تبادل نظـر هسـتند کـه در آنها کاربران عقايد و نظرات خود را با هم به اشتراک مي گذارند.
در يک جمع بندي کلي اين گونه ميتوان عنوان کرد که بورديو در مدل خـود فرآينـد شکل گيري سبک زندگي را چنين بيان ميکند: نظام اجتماعي مجموعه اي از ميدان هـايي است که براساس توزيع سرمايه ، ساخت يافته و طبقه بندي شده است و افراد در آن براي کسب بيشتر سرمايه و در نتيجه ، قدرت به رقابت ميپردازند.
تمرکـز ديـدگاه اول بـر استفاده از سرمايه اجتماعي به وسيله افراد است و اينکه افراد چگونه به منابع جاي گرفته در شبکه ها دست مييابند و از آن براي به دست آوردن سود و بازده در کنش هاي ابـزاري 1.
Community still survives اجتماع آزاد شده :١ اين نظريه استدلال ميکند که هيچ شواهد تجربـي وجـود نـدارد که اجتماع و پيوندهاي اجتماعي و روابط خويشاوندي و همسايگي از بين رفته است .
(همان :٢١) در ديدگاه وي ويژگيهاي اصلي جامعه شبکه اي که در آغاز هزاره سوم علايـم آن در گوشه و کنار زمين به چشم ميخورد، به اجمال عبارت اند از: اقتصاد اطلاعاتي ١ که در آن بهره وري و رقابت ميان شرکت هـا و بنگـاه هـاي تجـاري، مناطق و حوزه هاي اقتصادي و کشورها، بيش از هـر زمـان ديگـر بـه معرفـت و دانـش ، اطلاعات و فناوري لازم براي پردازش اين اطلاعات ، از جمله فناوري مديريت و مـديريت فناوري متکي شده است .