چکیده:
یکی از با ارزشترین و مهمترین میراثهای فرهنگی هر کشورء گنجینة عظیم نسخ خطّی است.
نسخة خطّی قطرات الحیات اثر محمّد امین دار کشمیری یکی از نسخههای خطّی با ارزش قرن یازدهم
هجری است. از این اثرکه تاکنون مورد تصحیح و پژوهش قرار نگرفته» دونسخه موجود است. نسخة اول
به شماره ۷۸66 متعلّق به کتابخانة دانشگاه تهران در۲۵۳برگ به خط نستعلیق نوشته شده و نسخة دوم که
درتصحیح این اثر به عنوان نسخه بدل استفاده شده؛ نسخهعکسی شماره۱۸4کتابخانه دانشگاه تهران که
اصل آن گنج بخش با شمار ۸6۱گنج ۷۵4/۲باخط نستعلیق در۳4۸برگ کتابت شده است. از آنجا که این اثر
یکی از جمله آثاری است که در آن به مسائل تصوّف اسلامی و سیر و سلوک و همچنین معتقدات» اصول
و مشایخ فرقة نقشبندیه پرداخته شده است» میتوان آن را اشری درخور توجّه به حساب آورد که با
تصحیح و تعلیقات آن میتوان ضمن دستیابی به ویژگیهای سبکی آن» جایگاه مولّف را در ادبیات.
تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از هم عصران, به مسائل و معتقدات صوفیانه که در این اثر انعکاس یافته است
دست پیدا کرد. در این مقاله ضمن پرداختن به معرّفی کلّی این اثر و مژلف آن سعی شده است به
مهمترین ویژگیهای سبکی» ادبی وعرفانی آن پرداخته شود. روش تصحیح در این اثر بر مبنای نسخهة
اساس است که یک نسخه را اساس تصحیح قرارداده و هرگاه نقص و نادرستی و یا اشتباه محرزی درآن
باشدء به کمک ضبط نسخه بدل مرتفع میشود.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که این اثر یکی از جمله آثاری است که در آن به مسائل تصوّف اسلامی و سیر و سلوک و همچنین معتقدات، اصول و مشایخ فرقۀ نقشبنديّه پرداخته شده است، میتوان آن را اثری درخور توجّه به حساب آورد که با تصحیح و تعلیقات آن میتوان ضمن دستیابی به ویژگیهای سبکی آن، جایگاه مؤلّف را در ادبیّات، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از هم عصران، به مسائل و معتقدات صوفیانه که در این اثر انعکاس یافته است دست پیدا کرد.
نسخة خطّی قطراتالحیات اثر محمّد امین دار کشمیری یکی از نسخههای خطّی با ارزش قرن یازدهم هجری است که تاکنون مورد پژوهش و تصحیح قرار نگرفته است و هم اکنون به عنوان رسالۀ دکتری توسّط نگارندۀ این سطور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در دست تصحیح است.
اهمّیّت پژوهش: این کتاب فاقد نوآوری در مفاهیم است، امّا از آنجا که اعتقادات نقشبندی را به شکلی منقّح، پاکیزه و روان دستهبندی و ارائه کرده است و چون بیانگر شاخة دوم طریقت نقشبنديّه، یعنی طریقت متأثّر از سیّد احمدخان سرهندی است و به تفصیل به بیان اصول و مبانی تصوّف پرداخته؛ همچنین بحثهای زیادی در مورد احوال و مقامات تصوّف آورده است و در آنها با اشعار شاعرانی چون مولانا و آیات و احادیث مستند نموده است، میتواند منبع خوبی برای تحقیقات عرفان و تصوّف اسلامی به حساب آید و کسانی را که قصد تحقیق در زمینۀ علوم تصوّف و عرفان را داشته باشند، راهگشا باشد.