چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر تکالیف خلاقانه/ غیرخلاقانه و هدف همکارانه/ رقابتی بر حس استقلال دانشآموزان بود.
روش: طرح این تحقیق آزمایشی، عاملی تصادفی شده با چهار گروه آزمایش بود. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان دختر پایه نهم تشکیل دادند که در سال تحصیلی 97-1396 در شهر یزد مشغول به تحصیل بودند. از این میان 126 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیر پژوهش از مقیاس رضایت از نیازهای اساسی استفاده شد. دادهها نیز با استفاده از روش تحلیل واریانس دوراهه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد نوع تکلیف (خلاقانه-غیرخلاقانه) و ساختار هدف (همکاری-رقابت)، هیچیک بهتنهایی بر افزایش حس استقلال دانش آموزان اثر معناداری نداشته است، درحالیکه اثر تعامل معنادار بود (05/0>p). اثر تعامل نشان داد حس استقلال هنگام انجام تکالیف خلاقانه، از موقعیت همکاری به موقعیت رقابت افزایش یافته، درحالیکه هنگام انجام تکالیف غیرخلاقانه، از موقعیت همکاری به رقابت کاهش نشان داده است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت همکاری در صورت تعامل با تکالیف غیرخلاقانه بیشترین اثر را بر حس استقلال دارد و رقابت در تعامل با تکالیف غیرخلاقانه کمترین نمرهی استقلال را در پی دارد.
Object: The purpose of this study was to investigate the effect of creative/non creative tasks and cooperative/competitive goal on students' sense of autonomy. Methodology: The Experimental research design was a randomized design with four experimental groups. The statistical population included all 9th grade girl students studying in 2017-18 academic year in Yazd. Using multi-stages cluster sampling, 126 participants were randomly selected. To measure the research variable, the Work-related Basic Need Satisfaction scale was used. Data was analyzed by using ANOVA. Result: The results showed that the type of the task (creative/ non-creative) and goal structure (cooperation/competition) did not independently have significant effects on students' sense of autonomy, while the interaction effect was significant (PConclusion: According to these findings, it can be concluded that cooperation in the case of interaction with non-creative tasks has the greatest effect on sense of autonomy, and competition in interaction with non-creative tasks has the lowest effect.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشي تأثير تکاليف خلاقانه /غيرخلاقانه و هدف همکارانه /رقابتي بر حس استقلال دانش آموزان دختر پايه نهم The Effect of Creative/Non-Creative Tasks and Cooperative/Competitive Goal on Sense of Autonomy Among 9th Grade Girl Students سمانه سادات طبايي١، مهدي رحيمي٢*، احمد زندوانيان ٣ دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠٥/٢٠ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/١٢/٢٦ چکيده هدف : هدف از پژوهش حاضر تعيين تأثير تکاليف خلاقانه / غيرخلاقانه و هدف همکارانه / رقابتي بر حس استقلال دانش آموزان بود.
يافته ها: نتايج نشان داد نوع تکليف (خلاقانه -غيرخلاقانه ) و ساختار هدف (همکاري-رقابت )، هيچ يک به تنهايي بر افزايش حس استقلال دانش آموزان اثر معناداري نداشته است ، درحاليکه اثر تعامل معنادار بود (٠٠٥>p).
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) بررسي اثر تکاليف بر حس استقلال در جدول ٤ نشان ميدهد f به دست آمده معنادار نيست (٠٨١=F و ٠٠٥ p) که حتي با انجام تعديل بن فروني و در نظر گرفتن سطح آلفاي محافظه کارانه تر ٠/٠٢٥، همچنان يک تأثير معنادار (رجوع شود به تصویر صفحه) در اين پژوهش چون فعاليت همکارانه گروه ها بر اساس الگوي يادگيري مشارکتي طراحي شده است ، بنابراين يکي از اصول ، وجود گزينه هاي مختلف و حق انتخاب و آزادي عمل براي دانش آموزان بود که گروه هاي رقابتي چنين امکان و فرصتي را در اختيار نداشتند.