چکیده:
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی تاثیر اجرای برنامه «فلسفه برای کودکان» به کمک فناوریهای آموزشی در بهبود خوشبینی تحصیلی و انگیزش پیشرفت در بین دانشآموزان پسر بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهر همدان تشکیل میدادند که از این جامعه، 32 دانشآموز از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش (16 دانشآموز) و کنترل (16 دانشآموز) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خوشبینی تحصیلی اسچننموران و پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس استفاده گردید. پژوهشگران بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده کردند.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری بین 2 گروه بر روی نمرات تعدیلشده متغیرهای پژوهشحاکی از آن بود که هر چهار آماره یعنی اثر پیلایی (001/0P<، 95/44=F)، لامبدای ویلکز (001/0P<، 95/44=F)، اثر هتلینگ (001/0P<، 95/44=F) و بزرگترین ریشه روی (001/0P<، 95/44=F)، معنادار بودند. بدینترتیب مشخص گردید که ترکیب خطی متغیرهای وابسته پس از تعدیل تفاوتهای اولیه، از متغیرهای مستقل تاثیر پذیرفتهاند؛ همچنین با فرض همراه کردن متغیر پیشآزمون بین میانگین نمرات انگیزش پیشرفت دو گروه در مرحله پسآزمون تفاوت معنادار وجود دارد (001/P<)؛ در مجموع نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که برنامه فلسفه برای کودکان با کمک فناوریهای آموزشی در بهبود خوشبینی تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان تاثیر معنادار دارد (05/0P<).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد، میتوان از برنامه فلسفه برای کودکان به کمک فناوریهای آموزشی، بهمنظور یک روش مداخلهای موثر جهت افزایش خوشبینی تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان سود جست.
Objective: The purpose of this study was to identify the impact of implementing "Philosophy for Children" program with educational technologies to improve academic optimism and achievement motivation among male students. Method: The research method was quasi-experimental with unequal control group design. The statistical population of the study consisted of all male students of second grade elementary school of Hamadan city. 32 students were randomly divided into experimental (16 students) and control (16 students) groups through random multistage cluster sampling. Data were collected by academic optimism questionnaire of Tschannen-Moran and the Hermans’ Progress Motivation Questionnaire. Researchers used covariance analysis test to analyze the data. Results: The results of multivariate analysis of covariance between the two groups on the adjusted scores of the research variables indicated that all four statistics namely Pillai’s Trace (P Conclusion: The results of the study indicate that the educational program for children with the help of educational technologies can be used as an effective intervention to increase academic optimism and motivate students' progress.
خلاصه ماشینی:
تأثير اجراي برنامه «فلسفه براي کودکان » به کمک فناوري بر خوش بيني تحصيلي و انگيزش پيشرفت در دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدايي شهر همدان The Impact of Implementing Technology-Based "Philosophy for Children" Program on Academic Optimism and Achievement Motivation among Second Grade Elementary School male Students in Hamadan علياکبر کبيري ١، علي قاسمي ٢*، اسماعيل زارعي زوارکي ٣، ريحانه ريوندي ٤ دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠٦/٢٩ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠١/٢٨ چکيده هدف : هدف از انجام اين پژوهش شناسايي تأثير اجراي برنامه «فلسفه براي کودکان » به کمک فناوري هاي آموزشي در بهبود خوش بيني تحصيلي و انگيزش پيشرفت در بين دانش آموزان پسر بود.
بدين ترتيب مشخص گرديد که ترکيب خطي متغيرهاي وابسته پس از تعديل تفاوت هاي اوليه ، از متغيرهاي مستقل تأثير پذيرفته اند؛ همچنين با فرض همراه کردن متغير پيش آزمون بين ميانگين نمرات انگيزش پيشرفت دو گروه در مرحله پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (٠٠١/>P)؛ در مجموع نتايج تجزيه وتحليل داده ها نشان داد که برنامه فلسفه براي کودکان با کمک فناوري هاي آموزشي در بهبود خوش بيني تحصيلي و انگيزش پيشرفت دانش آموزان تأثير معنادار دارد (٠٠٥>P).
نتيجه گيري: نتايج پژوهش نشان مي دهد، مي توان از برنامه فلسفه براي کودکان به کمک فناوري هاي آموزشي، به منظور يک روش مداخله اي مؤثر جهت افزايش خوش بيني تحصيلي و انگيزش پيشرفت دانش آموزان سود جست .
همچنين اين پژوهش اثربخشي برنامه فلسفه براي کودکان به کمک فناوري را برافزايش خوش بيني تحصيلي و انگيزه پيشرفت در دانش آموزان مثبت ارزيابي کرده است .