چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین مؤلفههای رهبری خدمتگزار با کیفیت زندگی کاری با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در میان کارکنان شهرداری شهر کرمانشاه انجام شده است. پژوهش حاضر به روش آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. در بخش کمی از ابزار پرسشنامه و در بخش کیفی از تکنیک دلفی (مصاحبه با خبرگان) استفاده گردید. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 286 نفر از کارکنان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم بهطور تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد رهبری خدمتگزارلاب، کیفیت زندگی کاری والتون و سرمایه اجتماعی محققساخته استفاده شده است، که پرسشنامه محققساخته از روایی و پایایی مطلوب و مناسبی برخوردار است. روش تجزیه و تحلیل دادهها همبستگی پیرسون با استفاده از نرمافزار Spss25 و معادلات ساختاری با نرمافزار LISREL میباشد. نتایج به دست آمده گویای آن است که مؤلفههای رهبری خدمتگزار با کیفیت زندگی کاری و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معنیداری دارد. سرمایه اجتماعی با کیفیت زندگی کاری دارای رابطه مثبت و معنیداری است. رهبری خدمتگزار با نقش میانجی سرمایه اجتماعی با کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معنیداری دارد.
خلاصه ماشینی:
براي گردآوري داده هاي پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد رهبري خدمتگزار لاب ، کيفيت زندگي کاري والتون و سرمايه اجتماعي محقق ساخته استفاده شده است ، که پرسشنامه محقق ساخته از روايي و پايايي مطلوب و مناسبي برخوردار است .
نتايج به دست آمده گوياي آن است که مؤلفه هاي رهبري خدمتگزار با کيفيت زندگي کاري و سرمايه اجتماعي رابطه مثبت و معنيداري دارد.
با توجه به مطالب مطرح شده در اين پژوهش سعي به پاسخگويي اين سؤال است که آيا بين مولفه هاي رهبري خدمتگزار با کيفيت زندگي کاري با نقش واسطه سرمايه اجتماعي رابطه وجود دارد؟ 64 چارچوب نظري رهبري خدمتگزار رهبري خدمتگزار بر طيف وسيعي از نتايج سازماني مثبت ، تأثيرگذار است ؛ مانند رفتار شهروندي سازماني، تبادل رهبر- عضو (دال و کورباسيلو، ٢٠١٤) و سلامت روان شناختي نيروي کار (ريوکين و همکاران ، ٢٠١٤).
فرضيه هاي پژوهش فرضيه اصلي بين مؤلفه هاي رهبري خدمتگزار با کيفيت زندگي کاري با نقش واسطه اي سرمايه اجتماعي رابطه وجود دارد.
جدول ١: شاخص هاي توصيفي متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ٣ رابطه رهبري خدمتگزار (٠/٦٩) و سرمايه اجتماعي (٠/٧٦) با کيفيت زندگي کاري در سطح ٠/٠١ مثبت و معنيدار ميباشد.
نتيجه گيري نتايج تجزيه و تحليل فرضيه هاي پژوهش نشان داد که بين مؤلفه هاي رهبري خدمتگزار با سرمايه اجتماعي و کيفيت زندگيکاري رابطه مثبت و معنيدار وجود دارد.
همچنين مشخص شد که تاثير مؤلفه هاي رهبري خدمتگزار با نقش ميانجي 73 سرمايه اجتماعي بر کيفيت زندگي کاري مثبت و معنيدار است .