چکیده:
شیوههای جدید بازاریابی در دنیا، تجارت را به سمتی پیش برده که مشتریان در نقش هدایتکنندگان بازار هستند. پس لازم است که شیوههای جدید بازاریابی در تجارت کالاهای سنتی اما ارزشمند ایرانی به کار گرفته شود. در تجارت جهانی فرش دستباف از واژه فروش نباید استفاده کرد. فرش دستباف را باید بازاریابی نمود، یعنی یک ارتباط دائمی به نفع مشتریان ایجاد کرد. لذا در این راستا با توجه به اهمیت مدیریت ارتباط با مشتریان و توسعه برند برای صادرات فرش دستباف، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتریان بر توسعه برند با تمرکز بر نقش میانجی ارزش ویژه برند در هنر- صنعت فرش دستباف ایران (مورد مطالعه استانهای تهران و اصفهان) است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و بر حسب ماهیت و روش توصیفی - علَی از شاخه پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مصرف کنندگان و خریداران فرش دستباف بوده و با توجه به حجم جامعه نامحدود، از روش نمونهگیری در دسترس غیرتصادفی استفاده شده است که تعداد پرسشنامههای پخش شده 215 عدد بوده است که مبنای تحلیلهای آماری پژوهش قرارگرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری (لئو و همکاران، 2005)، ارزش ویژه برند (بیلی و همکاران، 2013) و توسعه برند (پنا و گارسیا، 2017) است. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS2 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که اکثر مسیرها تأیید گردید ولی مسیرهای آگاهی از برند، کیفیت درک شده و وفاداری به برند به توسعه برند رد شدند؛ و بیشترین تأثیر را مدیریت ارتباط با مشتری بر ارزش ویژه برند با میزان تأثیر 47 درصد و همچنین ارزش ویژه برند بر توسعه برند به میزان تأثیر 89 درصد داشته است. در بین مسیرهای دیگر این پژوهش مدیریت ارتباط با مشتری بیشترین تأثیر را بر کیفیت درک شده از مؤلفههای ارزش ویژه برند با میزان تأثیر 60 درصد داشته است. از طرفی از بین مؤلفههای ارزش ویژه برند مؤلفه تداعی برند با ضریب مسیر 73/0 و آماره t (931/7) تأثیری معناداری بر توسعه برند داشته است. همچنین ارزش ویژه برند نیز نقش میانجی در تاثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر توسعه برند داشته است که به میزان 47 درصد توسعه برند را تبیین میکند. از بین مؤلفههای ارزش ویژه برند تنها مؤلفه تداعی برند با میزان 66 درصد نقش میانجی بین مسیر ارتباط با مشتری و توسعه برند داشته است.
New ways of marketing in world trade led to a position that customers are the market drivers. So it is necessary that new ways of marketing to be used in the trade of traditional and valuable Iranian goods. In the world of handmade carpet business, the word sale should not be used. Handmade carpets should be marketed, meaning a permanent relationship in the interest of customers. In this regard, due to the importance of customer relationship management (CRM) and brand extension (BE) for handmade carpet export, the purpose of this study is to investigate the effect of CRM on BE with an emphasis on the mediating role of brand equity in the handmade carpet industry of Iran (studied in Tehran and Isfahan provinces). This study is practical in term of purpose and based on the nature and method is descriptive-causal from the survey branch. Statistical population of the survey are all consumers and buyers of handmade carpets; given the unlimited size of the population, non-random in access sampling method was used. The number of questionnaires distributed was 215, of which 204 responded to the questionnaires.The data collecting tool is a combination of three questionnaires: customer relationship management (Leo et al., 2005), brand equity (Baily et al., 2013) and brand development (Pena & Garcia, 2017). Data analysis was done by Structural Equation Modeling (SEM) with Smart PLS2 software. The results showed that most of the paths and hypotheses were confirmed, but the effect of brand awareness, brand perceived quality and brand loyalty on BE were rejected; the highest effect was the effect of CRM on brand equity (47%) as well as brand equity on BE (89%). Among other paths, CRM has the most effect on the brand perceived quality (brand equity dimension) with an effect level of 60%.On the other hand, the brand association brand has a positive and significant effect on BE among brand equity components with a coefficient of 0.73 and t-value of 7.931. Brand equity also has a mediating role in the effect of CRM on BE, which explains brand development by as much as 47%. On the other hand, among the components of brand equity, only brand association with 66 percent has a mediating role between CRM and BE. According to research findings, CRM, along with brand equity, has played an important role in enhancing the BE of the handmade carpet industry; Therefore, the results of this research can be useful for companies and brands of handmade carpets in order to be able to communicate effectively with customers and ultimately brand development.