چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم خرید واردکنندگان فرش دستباف ایرانی میباشد. این پژوهش کاربردی و به لحاظ نوع داده های مورد استفاده، کیفی است. دادههای پژوهش، با استفاده از مصاحبه با واردکنندگان فرش دستباف ایرانی در اتحادیهی اروپا که در بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی فرش دستباف در تهران حضور داشتند، جمعآوری شدند. شیوهی نمونهگیری، نمونهگیری در دسترس بوده و برای تعیین حجم نمونه، از روش متوالی، استفاده شد. بر این اساس، با 14 نفر از واردکنندگان فرش دستباف ایرانی به اتحادیه اروپا مصاحبه گردید که تعداد 11 نفر از آنها اصالتاً اروپایی و سه نفر دیگر ایرانی مقیم اروپا بودند. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از تحلیل محتوای کیفی انجام شد. نتایج تحلیل محتوا، منجر به شناسایی233 کد اولیه شد که در قالب 62 کد گزینشی دستهبندی شدند. با بازبینی و تصفیهی کدهای گزینشی، 38 تم فرعی شناسایی شدند که در نهایت در قالب 5 تم اصلی طبقهبندی شدند. برخی از شاخصها تاثیر مثبت و برخی تاثیر منفی بر تصمیمگیری نسبت به خرید فرش ایرانی داشتند. 5 تم اصلی شناسایی شده عبارتاند از: «محصول، قیمت، توزیع، ترفیع، و عوامل محیطی». برخی از شاخص های شناساییشده در این تحقیق نظیر سفارش پذیری در تولید، کیفیت عرضه ، فضاسازی منفی رسانه ای علیه ایران، منحصربهفرد بودن فرش، داشتن شریک تجاری مطمئن در ایران، ارائه گواهینامه های معتبر بین المللی، وضعیت اقتصادی در کشور مقصد و غیره، برای نخستین بار و از دیدگاه واردکنندگان مورد اشاره قرار گرفت؛ که نشان دهنده تمایز این پژوهش با تحقیقات قبلی درزمینه ی بازاریابی فرش است.
Abstract: The main objective of this research is to identify the factors affecting the importerschr('39') decision to buy Iranian handmade carpet . This research is applied and is qualitative in terms of the type of data used. The research data were collected using interview with Iranian handmade carpet importers in the European ::union:: who were present at The 25th International Handmade Carpet Exhibition in Tehran. The sampling method was accessible, and the sequential method was used to determine the sample size. Accordingly, with14 Iranian handmade carpet importers to the European ::union:: were interviewed, that of which 11 persons were originally European and 3 persons Iranians residing in Europe. Data analysis was performed using qualitative content analysis. The content analysis results led to the identification of 233 primary codes that were categorized as 62 selective codes. By reviewing and filtering selective codes, 38 sub themes were identified, which were ultimately classified into 5 main themes. Some of the indicators have a positive effect and some have a negative influence on the decision to buy Iranian carpet. The ten main identified themes are: product, price, distribution, promotion, and environmental factors. Some of the indicators identified in this research, such as ordering capability in production, supply quality, negative media space against Iran, uniqueness of carpet, having a reliable business partner in Iran, provide international credentials, economic situation in the destination country, and etc. ,for the first time and from the perspective of importers were mentioned; which illustrates the distinction of this research with previous research on carpet marketing.