چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان اثربخشی روش تدریس فعال بر خلاقیت و عزت نفس دانشآموزان دختر انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش تحقیق از نوع طرح شبه آزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه هدف، دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی مدارس شهر کرج است که از بین آنان تعداد 40 نفر با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (20) و آزمایش (20) قرار گرفتند. در ادامه برای گردآوری دادههای موردنیاز از آزمون خلاقیت تورنس و مقیاس سنجش کوپر اسمیت استفاده شد، برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و برای به دست آوردن پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد، مقدار آن در پرسشنامههای مذکور به ترتیب 90/0 و 85/0 محاسبه گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد استفاده از روش تدریس فعال هنر، بر افزایش خلاقیت دانشآموزان در ابعاد قابلیت انعطافپذیری، ابتکار، بسط و سیالی مؤثر بوده است. همچنین استفاده از روش تدریس فعال هنر باعث رشد عزت نفس فردی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی فراگیران میشود. بنابراین هنر قادر است شرایطی فراهم کند تا دانشآموزان به بیان افکار و اندیشههای نوآورانه خود به دور از هرگونه دغدغهای بپردازند تا در آینده با کمک آن بتوانند بهتر فکر کنند و با حس ارزشمند بودن در جامعه خلاقانه به برخورد با مسائل فردی و اجتماعی بپردازند.
The aim of this study was to study the effectiveness of active teaching methods on the creativity and self-esteem of female students. Concerning its purpose, this research is an applied research which enjoys quasi-experimental design with pre and post test and has a control group. The target population of the study consists of all female students is the sixth grade of elementary school in Karaj, of whom 40 were selected using available sampling and were randomly assigned to two control (N = 20) and experiment (N = 20) groups. In order to collect the required data, Thorns’ Creativity Test and Cooper Smith’s Assessment Scale were used. Content validity of the instruments were examined and Cronbach's alpha coefficient was used to estimate their reliability which turned out to be 0.90 and 0.85 respectively. The results of multivariate analysis of covariance showed that the use of active art teaching method has been effective in increasing the creativity of students in terms of flexibility, initiativeness, expansion and fluidity. Also, the use of effective art teaching method results in the growth of individual, family, educational and social self-esteem of learners. Thus, art is able to provide the conditions for the students to express their innovative thoughts and ideas away from any worries so that, in the future, they can think better and deal with individual and social issues in the creative society.
خلاصه ماشینی:
بررسی میزان اثربخشی روش تدریس فعال بر خلاقیت و عزت نفس دانشآموزان درس هنر سهیلا حسینپور1* Studying the Effectiveness of Active Teaching Methods on Creativity and Self-Esteem of Art Students Sohaila Hossainpuor 1* تاریخ دریافت: 10/04/1399 چکيده پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان اثربخشی روش تدریس فعال بر خلاقیت و عزت نفس دانشآموزان دختر انجام شد.
نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد استفاده از روش تدریس فعال هنر، بر افزایش خلاقیت دانشآموزان در ابعاد قابلیت انعطافپذیری، ابتکار، بسط و سیالی مؤثر بوده است.
خلاقیت، عزت نفس، روش تدریس، هنر تاریخ پذیرش: 03/08/1399 Abstract The aim of this study was to study the effectiveness of active teaching methods on the creativity and self-esteem of female students.
آنچه در مباحث مربوط به تربیت هنری علاوه بر ایجاد شرایط لازم برای رشد خلاقیت و تخیل کودکان مطرح شده است، آشنا کردن دانشآموزان با شیوههای بیان و ابراز افکار هنرمندانه یعنی استفاده از عزت نفس، طراحی و اجرای هنری، کسب آگاهی از درس هنر و تاریخ آن، حس قدردانی نسبت به هنرمندان، آثار هنری و ارزشمند شمردن آنها است (احمدی و عبدالملکی،1390).
با توجه به میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون به این نتیجه میتوان رسید که روش تدریس فعال هنر بر رشد خلاقیت دانشآموزان تأثیر دارد.
با توجه به میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون میتوان به این نتیجه رسید که روش تدریس فعال هنر بر عزت نفس دانش آموزان تأثیر دارد.
نتیجهگیری هدف این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی روش تدریس فعال هنر بر خلاقیت و عزت نفس دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر کرج است.