چکیده:
در حال حاضر، با وجود تسریع در روند تغییر و تحولات متنوع و گسترده، جایگاه معلم به عنوان عاملی اساسی در عرصه تربیت و توسعه، بیش از پیش اهمیت یافته است. بدیهی است که ارتقای توانمندیهای حرفهای معلمان در عرصه پژوهش و آموزش، مستلزم دانش و تصمیمگیری، مشکلیابی، ارائه راهحل و اشتراک تجارب است. بنابراین امروزه توسعه حرفهای معلمان امری اجتنابناپذیر و عاملی مهم در افزایش سطح کارایی و کیفیت آموزش است و بدون شک، روایت تجارب و فعالیتها و اشتراک نتایج آن، ابزار مؤثری در این راستا میباشد. در اینجا پژوهشگر، نمونهای از جامعه مهارتآموزان شرکتکننده در کلاس درس پژوهش و توسعه حرفهای بوده است. ابتدا متن حاصل از مشاهده و مشارکت، تهیه و تنظیم شد و سپس جملات یا گزارهها استخراج و نسبت به طبقهبندی و استخراج مؤلفهها اقدام شد. یافتهها و نتایج در مؤلفههای آموزش و برنامهریزی درسی (هیجان و انگیزه، وسایل کمکآموزشی، تعامل و احترام متقابل، آزادی اظهارنظر و مشارکت بالا)، طرح درس (تشویق و ترغیب، پیشسازماندهنده، بازخورد)، وضعیت فضایی و فیزیکی (عوامل مزاحم، آسایش و راحتی) طبقهبندی شدند و تحلیل و قضاوت متناسب انجام شد.
Now, despite the acceleration in the process of diverse and wide-ranging developments, the position of the teacher as an essential factor in the field of education and training has become increasingly important. Obviously, the promotion of professional skills of teachers in the field of research and education, it requires knowledge and decision making, problem solving, sharing solutions and sharing experiences. Therefore, today the professional development of teachers is inevitable and an important factor in increasing the level of efficiency and quality of education. undoubtedly, the narrative of experiences and activities and sharing their outcomes is an effective tool in this regard. The researcher here is an example of a community of students participating in the classroom of professional research and development. First, the text from the observation and participation was prepared and arranged then sentences or statements were extracted and compared to the classification and extraction of the components. Findings and outcomes in the components of the Education and learning process (excitement and motivation, teaching aids, interaction and mutual respect, freedom of expression and high participation), Curriculum planning (encouragement, pre-organizer, feedback), Spatial status and physical (disturbing factors, comfort and convenience) were classified and proportional analysis and judgment were performed.
خلاصه ماشینی:
روایت حضور در پودمان مهارتآموزی: درس پژوهش و توسعه حرفهای جواد شیرکرمی1* Present Narrative in the Skill Module: Research Lesson and Professional Development Javad Shir Karami1* تاریخ دریافت: 02/04/1399 چکيده در حال حاضر، با وجود تسریع در روند تغییر و تحولات متنوع و گسترده، جایگاه معلم به عنوان عاملی اساسی در عرصه تربیت و توسعه، بیش از پیش اهمیت یافته است.
بنابراین امروزه توسعه حرفهای معلمان امری اجتنابناپذیر و عاملی مهم در افزایش سطح کارایی و کیفیت آموزش است و بدون شک، روایت تجارب و فعالیتها و اشتراک نتایج آن، ابزار مؤثری در این راستا میباشد.
از مهمترین ابعاد توسعه حرفهای معلمان، فرایندها و فعالیتهای برنامهریزیشده جهت ارتقای دانش، مهارت و نگرش معلمان در راستای بهبود فرایند یاددهی و یادگیری است (کرمی، سراجی و معروفی، 1396؛ گاسکی ، 2002).
در حال حاضر، تقاضا برای آموزش و پرورش و توسعه آن از رشد بیسابقهای برخوردار شده است، به طوری که همزمان با افزایش تعداد دانشآموزان در سطوح مختلف و تأسیس مؤسسات آموزشی جدید، سرمایهگذاری برای استخدام معلمان بیشتر ضرورت یافته است که نشاندهنده اهمیت تغییر و بهبود تصمیمگیریها، سیاستگذاری و تلاش برای برقراری فرصتهای برابر آموزشی و جایگاه خطیر صلاحیتهای حرفهای معلمان است (سرکارانی، 1382؛ به نقل از سالاریزاده، 1391).
با مطالعه تاریخ آموزش و پرورش ایران در مییابیم که معلمان پس از طی مراحل استخدام، با وجود کاستیهای موجود به کلاسهای درس وارد شدهاند و کارشناسان و فرهنگیان در مورد اعتبار، منافع مالی و انسانی آموزشها، انگیزش، سطح تخصص، برنامههای درسی، رشد و توسعه و صلاحیتهای حرفهای تردید دارند (سالاریزاده، 1391).
این پژوهش در مورد روایت تجارب حضور در پودمان مهارتآموزی مربوط به درس پژوهش و توسعه حرفهای انجام شده است.