چکیده:
در سالهای اخیر، با پیشرفت و گسترش استفاده از روشهای متنوع برای آموزش زبان انگلیسی، ارزیابی کتب آموزشی بهطورقابلملاحظهای مورد توجه قرارگرفته است. بااینحال، تعداد بسیار کمی از مطالعات در کشور با تمرکز بر ارزیابی کتب آموزش زبان انگلیسی در مقطع متوسطه اول در ایران (Prospect) صورت گرفته است. پژوهش حاضر باهدف ارزیابی کتابهای آموزش زبان انگلیسی در مقطع متوسطه اول از دیدگاه دانشآموزان و دبیران انجامشده است. بهمنظور تحقق این هدف، 8 نفر از معلمان دوره متوسطه اول با میانگین سابقه 7 سال تدریس در این مقطع و همچنین 261 نفر از دانشآموزان در پایههای هفتم، هشتم و نهم بهعنوان گروه شرکتکنندگان در این مطالعه همکاری کردند. کتابهای درسی براساس پرسشنامهای که در سال 1979 طراحی و اعتبار سنجی شده و شامل 25 سوال در شش زمینه مشتمل بر: مناسب بودن موضوعات، بررسی واژگان و ساختارها، مناسب بودن تمرینها، مناسب بودن تصاویر، و آرایش فیزیکی کتاباست، مورد تحلیل قرار گرفت. با مطرح کردن سوالاتی با محتوای مشابه در مرحله مصاحبه با دبیران و دانشآموزان نتایج بهدستآمده با نتایج پرسشنامهها مقایسه شدند. درنهایت نتایج این مطالعه نشان داد که از منظر دانشآموزان و دبیران مجموعه کتابهایProspect در بسیاری از زمینهها نیازهای دانشآموزان را برآورده نمیکند و کارایی لازم را ندارد. نتایج بهدستآمده در این پژوهش میتواندتوسط معلمان، مسئولان برنامهریزی آموزشی، تالیف کنندگان و نویسندگان کتب درسی مورداستفاده قرار گیرد.
In recent years, the development of the use of a variety of methods for teaching English has greatly improved the value of educational books. However, very few studies have focused on the evaluation of English-language textbooks in primary education in Iran. The purpose of this study was to evaluate English language teaching textbooks in junior high school from the perspective of students and teachers. To achieve this goal, 8 junior high school teachers with an average of 7 years of teaching and 261 students of the seventh, eighth and ninth grades participated as participants in this study. The textbooks were evaluated based on a questionnaire designed and validated in 1979, comprising 25 questions in six contexts: The suitability of topics, the vocabulary and structure of the book, the appropriateness of the exercises, the suitability of the images, and the physical make-up of the book. The results of the interviews were compared with the results of the questionnaires. Finally, the results of this study showed that from the perspective of students the Prospect Book series in many respects does not meet the needs of students and is not efficient. The results of this study can be used by teachers, educational planners, and textbook writers.