چکیده:
هدف از پژوهش حاضر افزایش کارایی کلاسهای تربیتبدنی در ترغیب دانشآموزان به فعالیتهای بدنی بیرون آموزشگاهی بود. برای این منظور، نمونه 100 نفری دانشآموزان پسر از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. با توجه به هدف کلی پژوهش از دانشآموزان خواسته شد قبل و بعد از تمرینات به سه پرسشنامه "انگیزش ورزشی"، "حمایت خودمختاری ادراک شده در زمینه ورزش" و "پرسشنامه قصد شرکت در فعالیتبدنی"، پاسخ دهند. کل دوره تمرینی 10 هفته بود که همزمان با ساعات درسی تربیتبدنی مدرسه اجرا شد. نتایج تحلیل چند متغیره کوواریانس نشان داد افرادی که پروتکل تمرینی را به صورت خودمختار تمرین کرده بودند دارای انگیزش بیشتری بوده و از زنگ تربیتبدنی لذت بیشتری را نسبت به دیگر دانشآموزان برده بودند.به طور کلی میتوان گفت استفاده از روش خودمختاری، بیشتر مواقع باعث میشود دانشآموزان از درس تربیتبدنی حداکثر لذت را برده و ترغیب گردند در کلاسهای سازمان یافته فعالیتبدنی خارج از آموزشگاه شرکت کنند.
The present study aims at enhancing the efficiency of physical education classes in motivating the students toward out-of-school physical activities. For this purpose, a sample of 100 male students was taken through cluster sampling, and the students were asked to complete three questionnaires before and after a set of test practices: "Sport Motivation Scale", "Perceived Autonomy Support Scale in Exercise Settings", and "Intention to Partake in Physical Activities". Conducted during a total of 10 weeks, the practices were performed simultaneously with normal physical education classes. Results of multivariate analysis of covariance showed that, compared to other students, the students who practiced the exercise protocol autonomously achieved a higher level of motivation toward exercise and further enjoyed their physical education classes. It was generally concluded that, for most part, autonomous practicing tends to maximize students’ enjoyment at physical education classes while motivating them toward partaking in out-of-school professional physical activity classes.
خلاصه ماشینی:
با توجه به هدف کلی پژوهش از دانشآموزان خواسته شد قبل و بعد از تمرینات به سه پرسشنامه "انگیزش ورزشی"، "حمایت خودمختاری ادراک شده در زمینۀ ورزش" و "پرسشنامۀ قصد شرکت در فعالیتبدنی"، پاسخ دهند.
همچنین با توجه به اهمیت میل به ادامه فعالیتبدنی دانشآموزان و جایگاه انکارناپذیر ساختاری کلاس، این سؤال همواره مطرح است که چگونه میتوان ساختار کلاسی را بر اساس نظریۀ خودتعیینگری ایجاد نمود که در جهت بالا بردن درگیری بیشتر دانشآموزان در فعالیتبدنی باشد؟ لذا در پژوهش حاضر سعی بر آن شده است تا به بررسی تأثیر نحوه انجام تمرینات بدنی توسط معلمین با توجه به خودمختاری افراد بر فاکتورهای انگیزش و به تبع آن فعالیتبدنی در ساعات درسی تربیت بدنی در مدارس پرداخته شود و اینکه این روشهای انجام تمرین چه اثری میتواند بر روی افزایش کارایی کلاسهای تربیتبدنی در ترغیب هر چه بیشتر دانشآموزان به فعالیتهای بدنی بیرون آموزشگاهی آنها داشته باشد.
Experimental Longitudinal Test of the Influence of Autonomy-Supportive Teaching on Motivation for Participation in Elementary School Physical Education.
ارجاعدهي The Effect of Instruction and Motivational Self-Talk in Covert and Overt Levels on Muscular Strength, Physical Self-Concept and Task Self-Efficacy of Adolescents P.
Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Eslamic Azad University Abstract The purpose of this study was effect of instruction and motivational self-talk in covert and overt levels on muscular strength, physical self-concept and task of adolescent.