چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی محتوای کتابهای «بخوانیم»، «بنویسیم» و «هدیههای آسمان» ابتدایی (تألیفهای جدید) براساس مؤلفههای شادی از منظر اسلام است. این پژوهش بهروش تحلیل محتوای کمی انجام شده و بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 8 کتاب فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم) و هدیههای آسمان مقاطع اول، دوم و سوم ابتدایی است که محتوای مورد نظر بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده است. ابزار پژوهش سیاهه «تحلیل محتوا» است که روایی آن حاصل شده و واحد تحلیل جمله و تصویر و واحد شمارش فراوانی است. یافته های پژوهش مبین آن است که در کتابهای مذکور در زمینه مؤلفههای شادی از منظر اسلام، بیشترین فراوانی به مقوله عاطفی در مؤلفه تبسم، لبخند و خندیدن و سپس به مقوله معنوی در مؤلفه ایمان به خدا و ارتباط با خدا اختصاص یافته است. این در حالی است که به مقوله صفات شخصیتی بهویژه مؤلفههای پرهیز از حسادت، کینه، طمع، بخل و مقوله نیازهای جسمانی توجه کمتری شده است. از دیگر یافتههای پژوهش این است که بهترتیب اولویت، کتابهای هدیههای آسمان از بیشترین میزان مؤلفههای شادی، کتابهای بخوانیم در رتبه دوم و کتابهای بنویسیم نیز از کمترین میزان توجه به مولفههای شادی برخوردار هستند.
The aim of this study is to analyse the content of Persian books to read, write and Heaven Gifts (new editions) based on the components of happiness from the perspective of Islam. This study was conducted using quantitative content analysis and descriptive statistics were used to analyze the data. The statistical population of this study includes 8 Persian books (read), Persian (write) and heavenly gifts for the first, second and third grades of elementary school. The desired content has been selected by purposeful sampling method. The research tool is the "Content Analysis" list whose validity has been obtained and is the unit of sentence and image analysis and the unit of counting. The research findings show that in the above-mentioned books on the components of happiness from the perspective of Islam, the greatest frequency is devoted to the emotional category in the component of smiling, smiling and laughing and then to the spiritual category in the component of faith in God and relationship with God. However, less attention has been paid to the category of personality traits, especially the components of avoiding jealousy, resentment, greed, stinginess and the category of physical needs. Another finding of the study is that, as a matter of priority, heavenly gift books have the highest levels of happiness, reading books second, and writing books the least attention to happiness
خلاصه ماشینی:
از دیگر یافتههای پژوهش این است که بهترتیب اولویت، کتابهای هدیههای آسمان از بیشترین میزان مؤلفههای شادی، کتابهای بخوانیم در رتبه دوم و کتابهای بنویسیم نیز از کمترین میزان توجه به مولفههای شادی برخوردار هستند.
ازاینرو سؤالات پژوهش عبارتند از: 1ـ در محتوای کتابهای فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم) و هدیههای آسمان تا چه اندازه به مؤلفههای شادی از منظر اسلام توجه شده است؟ 2ـ توزیع فراوانی مؤلفههای شادی از منظر اسلام درکتابهای درسی مورد تحلیل چگونه است؟ روش پژوهش بهمنظور رسيدن به اهداف فوق، پژوهش حاضر از نوع تحقيقات كمي و با روش تحليل محتوا انجام شده است.
یافتههای پژوهش 1ـ در محتوای کتابهای فارسی (بخوانیم) ابتدایی تا چه اندازه به مؤلفههای شادی از منظر اسلام توجه شده است؟ جدول 2.
میزان توجه کتابهای فارسی (بخوانیم) به مؤلفههای شادی در اسلام نسبت به کل واحد ثبتشده پایه تحصیلی; کل واحد ثبتشده; فراوانی مؤلفهها; درصد اول; 709; 137; 32/19 دوم; 1098; 108; 83/9 سوم; 1165; 147; 61/12 جمع; 2972; 392; 18/13 همچنین مطابق با جدول شماره 4، از مجموع واحدهای مندرج در کتب فارسی (بخوانیم) سالهای اول، دوم، سوم که 2972 واحد جمله و تصویر میشوند، 709 واحد متعلق به کتاب اول ابتدایی است که 137 واحد (32/19%) آن به مؤلفههای شادی اختصاص یافته است.
میزان توجه کتابهای هدیههای آسمان به مؤلفههای شادی در اسلام نسبت به کل واحد ثبتشده پایه تحصیلی; کل واحدثبتشده; فراوانی مؤلفهها; درصد دوم; 697; 221; 15/34 سوم; 1108; 203; 32/18 جمع; 1805; 424; 49/23 همچنین مطابق با جدول شماره 10 درکتابهای هدیههای آسمان مجموعا 1805 واحد جمله و تصویر وجود دارد.