چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی ویژگیهای کاریزماتیک اساتید و نقش آن در برنامه درسی تجربه شده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش از نظر روش و ماهیت گردآوری دادهها، توصیفی ـ همبستگی بود و جامعه آماری آن تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان فاطمهالزهرا (س)، شهید رجایی (مراکز دخترانه) و شهید باهنر (مرکز پسرانه) شهر اصفهان در سال تحصیلی 1397-1396 بهتعداد 1978 نفر را در بر میگرفت. حجم نمونه برمبنای فرمول کوکران و بهروش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 322 نفر برآورد شد. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد کاریزمای تدریس و پرسشنامه محقق ساخته برنامه درسی تجربه شده استفاده شد. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی تکنمونهای و تحلیل رگرسیون) بااستفاده از نرمافزار Spss انجام شد. نتایج و یافتهها نشان داد که اساتید مورد پژوهش ازنظر کاریزما، از ویژگیهای رفتاری و توانمندیهای علمی و تخصصی برخوردار بودند، اما روحیه شوخطبعی و مهارتهای تدریس لازم را نداشته و در این خصوص نتوانسته بودند بر روی دانشجویان تأثیر بگذارند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر آن بود که کاریزمای اساتید دانشگاه فرهنگیان نقش معناداری در تبیین برنامه درسی تجربه شده توسط دانشجویان در هر سه بعد شناختی، عاطفی و مهارتی دارد. درنهایت نتایج پژوهش نشان داد که اساتید دارای ویژگیهای کاریزماتیک میتوانند به بهبود برنامهریزی درسی تجربه شده در تمامی ابعاد و درنتیجه به رشد و توسعه بیشتر دانشجویان کمک کنند.
The main objective of this research was to assess the teacher's charisma traits and its role in the experienced curriculum in Farhangian University. This research was a descriptive-correlational study and its statistical population included all undergraduate students at Farhangian University of Fatemeh Zahra and Shahid Rajaei (females centers) and Shahid Bahonar (male center) in Isfahan city in the academic year 2017-2018 )N =1978). The sample size was estimated to be 322 by Cochran formula and with random stratified random sampling method. The data’s gathering used from two questionnaires including teacher charisma standard questionnaire and researcher-made experienced curriculum questionnaire. Data’s analysis done in descriptive level (frequency, percentage, mean & deviation standard) and inferential level (one sample t-test & regression analysis) by using Spss software. The results and findings of this study showed that professors in charisma had behavioral characteristics and scientific and specialized abilities, but lacked humor and teaching skills. The results of multiple regression analysis indicated that the professor’s charisma have significant role in student's experienced curriculum in all of cognitive, emotional & skill areas. Finally, the results showed that professors with charismatic characteristics can improve the experienced curriculum in all aspects and contribute to the further development and growth of students.
خلاصه ماشینی:
نتایج و یافتهها نشان داد که اساتید مورد پژوهش ازنظر کاریزما، از ویژگیهای رفتاری و توانمندیهای علمی و تخصصی برخوردار بودند، اما روحیه شوخطبعی و مهارتهای تدریس لازم را نداشته و در این خصوص نتوانسته بودند بر روی دانشجویان تأثیر بگذارند.
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر آن بود که کاریزمای اساتید دانشگاه فرهنگیان نقش معناداری در تبیین برنامه درسی تجربه شده توسط دانشجویان در هر سه بعد شناختی، عاطفی و مهارتی دارد.
درواقع پژوهش حاضر بهدنبال پاسخگویی به این دو سؤال بود: آیا اساتید دانشگاه فرهنگیان از ویژگیهای کاریزماتیک (ابعاد رفتاری، توانمندیهای علمی و تخصصی، روحیه شوخطبعی و مهارتهای تدریس) برخوردارند؟ و آیا کاریزمای اساتید میتواند نقش تبیین کننده در برنامه درسی تجربه شده توسط دانشجو ـ معلمان داشته باشد؟ روش پژوهش این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش و ماهیت گردآوری دادهها، از نوع توصیفی ـ همبستگی بود.
الف) پرسشنامه کاریزمای تدریس در کلاسهای دانشگاهی: نسخه اولیه این سیاهه شامل 32 گویه بوده که ادراک دانشجویان را از میزان ویژگیهای کاریزماتیک اساتید دانشگاه مورد ارزیابی قرار داده است.
درعینحال، تحقیق انجام گرفته در دانشگاه سانفرانسیسکو (2005) نیز نشان داد که مهارتهای آموزشی اساتید و توجه آنها به نحوه یادگیری دانشجویان بهعنوان یکی از ابعاد مهم تدریس در سطح ضعیفی بوده است.
این در حالی است که نتایج نشان میدهد ویژگیهای کاریزماتیک اساتید بهصورت معنیداری توان تبیین ابعاد مختلف برنامه درسی تجربه شده را دارا هستند.
Teaching Teacher and Education Journal, 10, 40-43.