چکیده:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی مسئولیتپذیری بر اساس جهتگیری هویت و عملکرد خانواده در نوجوان است.
روش: بدین منظور نمونهای شامل 300 نفر از دانشآموزان دختر شهر کرج به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامهی مسئولیتپذیری دانشآموزان، پرسشنامهی سبک هویت برزونسکی (ISI) و پرسشنامهی عملکرد خانوادهی بلوم (FFS) استفاده شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهند که میان دو متغیر مسئولیتپذیری و عملکرد خانواده، رابطهی معنادار مثبت وجود دارد. در این خصوص نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 17 درصد از مسئولیتپذیری دانشآموزان را با توجه به کارکردهای خانواده میتوان پیشبینی نمود. کارکرد خانواده در سه خردهمقیاس آرمان خانوادگی، سازماندهی و تأکیدات مذهبی معنادار شد. همچنین میان متغیرهای سبکهای هویت و مسئولیتپذیری رابطهی معناداری وجود دارد. علاوه بر این براساس نتایج رگرسیون، سبک هویتی تعهدی با 14 درصد و سبک هویتی اطلاعاتی با 2 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین میزان پیشبینی را به خود اختصاص دادهاند.
نتیجهگیری: نتایج نشاندهندهی نقش مهم خانواده و هویتیابی نوجوانان در ایجاد مسئولیتپذیری در آنان است.
Introduction: The purpose of this study is Prediction of Responsibility based on identity orientation and family function in adolescents. Method: 300 girl students of Karaj city have been collected trough cluster random sampling method. In order to collect information in this research, students responsibility questionnaire and Berzonsky identity style inventory (ISI) and Bloom family functioning scale (FFS) have been used. Results: The results showed that there is a positive significant relationship between responsibility and family function. In this case, the regression results distributed that 17 % of students responsibility can be predicted by family functions. Family functions in three subscales of family goal, organizing and religious emphasizes were significant. As such, there is a significant correlation between identity style and responsibility. Moreover, based on regression results committal identity style with 14% and in informational identity style with 2% had the most and the least prediction. Conclusion: The results shown that family and adolescents identification have an important role on their responsibility formation.
خلاصه ماشینی:
In order to collect information in this research, students' responsibility questionnaire and Berzonsky identity style inventory (ISI) and Bloom family functioning scale (FFS) have been used.
در اين پژوهش سازه هاي جهـت گيـري هويـت و عملکرد خانواده به عنوان متغير پيش بين و مسئوليت پـذيري نوجـوان بـه عنـوان متغيـر مـلاک يـا پيش بين شونده در نظر گرفته شده است .
1 Marcia 2 Papeliya 3 Satir ابزارهاي پژوهش الف ) پرسش نامه ي سنجش ميزان مسئوليت پذيري دانـش آمـوزان در خانـه و مدرسه : اين آزمون محقق ساخته که بر روي جامعه آماري دانش آمـوزان شـهر تهـران اجـرا شـده است ، در آن تعداد ٤٧٩ دانش آموزان دبيرستاني دختر و پسر شهر تهـران مـورد آزمـون قـرار گرفتـه اند.
نتايج نـشان داد کـه هويـت کـسب شـده بـا زيرمقياس جهت گيري اطلاعاتي و تعهد و هويت تأخيري بـا زيرمقيـاس هـاي تعهـد، جهـت گيـري 1 Berzonsky 2 Identity Style Inventory 3 Adams &Benuon.
با توجه بـه ضـرايب رگرسـيون استاندارد شده ، معادله ي رگرسيون براي پيش بيني مسئوليت پـذيري برحـسب متغيرهـاي پـيش بـين عملکرد خانواده عبارت است از: (آرمان ١/٨٥٣) + (سازمان دهي ١/٢٧٥) + (تأکيدات مذهبي ١/٦٥٣) + ٩٥/٩٣٦ = مسئوليت پذيري بحث و نتيجه گيري براساس نتايج به دست آمده ، ميان متغيرهاي سـبک هـاي هويـت و مـسئوليت پـذيري رابطـه ي معناداري وجود دارد.
نتايج تحليل رگرسيون نيز يافته ها نشان داد کـه ١٧ درصـد از مسئوليت پذيري دانش آموزان را با توجه به کارکردهاي خانواده مي توان پيش بينـي نمـود.