چکیده:
پژوهش حاضر در پی تدوین مدل نظام آموزش با رویکرد چابکی است. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی توسعهای است و در زمره پژوهشهای ترکیبی در دو مرحله کیفی و کمی اجرا شد. جامعه آماری در مرحله کیفی بین 13 نفر از مدیران و معاونان و رؤسای بانک ملت شهر یزد و 3 نفر از اساتید دانشگاهی بودند و تمام کارکنان و مدیران شعبه های بانک ملت شهر یزد بهعنوان جامعه آماری مرحله کمی پژوهش در نظر گرفته شد. بهمنظور برآورد حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که در حدود 200 نفر بهعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند (تعداد 184 پرسشنامه جمعآوری شد). برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار Amoss22 استفاده شد. نتایج نشان داد 17 شاخص استخراجشده از اهمیت بالاتری برخوردار بودهاند که در ابعاد شایستگی، آیندهنگری و انعطاف پذیری دسته بندی شدند. نتایج حاصل از بخش کمی بهدستآمده نشان داد، مولفه انعطاف پذیری با ضریب تاثیر (0.785) دارای بیشترین تاثیر است. همچنین مولفه های آینده نگری با ضریب (0.742) و شایستگی با ضریب(0.738) تاثیر معنادار و مثبتی بر نظام آموزش چابک دارند.
The present study seeks to develop a model of the education system with an agility approach. The type of research is developmental in terms of purpose and was conducted as a combination of qualitative and quantitative research. The statistical population in the qualitative stage were13 managers and deputies and heads of Bank Mellat in Yazd and 3 university professors. Morgan table was used to estimate the sample size and about 200 people were considered as a statistical sample (184 questionnaires were collected). Amoss22 software was used to analyze the data. The results showed that the 17 extracted indicators were of higher importance and were classified into competency, futurism and flexibility dimensions. The results obtained from the quantitatively obtained part showed that the flexibility component with the impact factor 0. 785 has the greatest impact. Also, the components of foresight with a coefficient 0. 742 and competence with a coefficient 0. 738 have a significant and positive effect on the agile education system.
خلاصه ماشینی:
سؤال اول : مولفه هاي نظام آموزش چابک کدام است ؟ سؤال دوم : چه الگويي را ميتوان براي نظام آموزش چابک ارائه نمود؟ سؤال سوم : آيا الگوي مورد نظر از برازش مناسب برخوردار است ؟ پيشينه پژوهش اميني و همکاران (١٣٩٨) پژوهشي با عنوان طراحي و تبيين مدل چابکي رهبري منابع انساني در موسسات آموزش عالي انجام دادند.
اين پژوهش با هدف بررسي رابطه بين چابکي نظام هاي اطلاعاتي، نظام هاي مديريت عملکرد منابع انساني و رضايت شغلي با استفاده از نظريه پردازش اطلاعات سازماني انجام گرفت .
اين پژوهش با هدف طراحي يک مدل چابکي براي منابع انساني و تبيين عوامل مؤثر بر آن انجام شده است .
از اين رو چابکي نظام آموزش منابع انساني از دغدغه هاي مهم سازمان هاست و شناسايي عوامل موثر بر چابکي کارکنان ، ضروري است .
کيفي: در مرحلۀ کيفي پژوهش ، با استفاده از مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته به روش غيرتصادفي هدفمند با ١٣ نفر از مديران ، معاونان و رؤساي بانک ملت شهر يزد و ٣ نفر از خبرگان دانشگاهي با معيار اشباع داده ها، مؤلفه هاي نظام آموزش شامل شايستگي ، انعطاف پذيري و آينده نگري با رويکرد چابکي شناسايي شد.
(2018) Designing a - Strategic Services Compensation System Model with Talent Management Approach, PhD Thesis in Business Administration, University of Isfahan, Faculty of Economics and Administrative Sciences.
International Journal of Business and Management, 11(5), 131–148.