چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تأثیر انگیزههای خرید بر انتخاب فعالیتهای تجاری مسافران با نقش تعدیلکننده فشار زمانی و گرایش به خرید ناگهانی در فرودگاه اهواز است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، از نظر نوع همبستگی و از نظر زمان مقطعی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، مسافران پروازهای داخلی فرودگاه بینالمللی اهواز میباشند که 385 نفر به روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. پرسشنامه این پژوهش دارای چهار متغیر بود که ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی متغیرهای انگیزههای خرید، انتخاب فعالیتهای تجاری، فشار زمانی و قصد خرید ناگهانی به ترتیب 923/0، 870/0، 835/0و 917/0 به دست آمد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از دو نرمافزار SPSS و Smart-PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که انگیزه خرید بر فعالیت تجاری مسافران در فرودگاه تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین نقش تعدیلکننده فشار زمانی در تأثیر انگیزه خرید بر فعالیتهای تجاری مسافران مورد تأیید قرار گرفت. درحالیکه نقش تعدیلکننده خرید ناگهانی در تأثیر انگیزه خرید بر فعالیتهای تجاری مسافران معنادار نبود. در نهایت نیز با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهادهای کاربردی داده شد.
The purpose of this study was to investigate the effect of shopping motivations on choosing commercial activities of passengers with the moderate effects of time pressure and impulse buying at Ahvaz international airport. This research is applied in terms of purpose, correlation in terms of type and cross-sectional in terms of time. The statistical population of this study consisted of domestic flight passengers of Ahvaz airport, 385 people were selected by convenience sampling method. The questionnaire of this research has four variables: the Cronbach's alpha coefficient for the reliability of variables, shopping motivations, choosing of commercial activities, time pressure and the impulse buying were 0.923, 0.870, 0.835, and 0.917, respectively. SPSS and Smart-PLS software were used to analyze the data. The results of the study reveal that shopping motivation has positive and significant effect on business activity of passengers at the airport. And furthermore, time pressure moderates the relationship between shopping motivations and commercial activities. While impulse buying tendency do not moderate the relationship between shopping motivations and commercial activities. Finally, according to the research findings, practical suggestions were given.
خلاصه ماشینی:
Passenger waiting time in an airport and expenditure carried out in the commercial area, Journal of Air Transport Management, 11(6), 363-367.
Passengers' shopping motivations and commercial activities at airports–The moderating effects of time pressure and impulse buying tendency, Tourism Management, 36, 426-434.
A Study on Effects of Time Pressure Perceived by Users of Airport Duty-free Shop on Impulsive Purchasing Behavior and repurchase Intention, International Business Research, 11(1), 59-65.
يادداشت ها : 1 Taliveri,sarcice 2 Martin and Cejas 3 Appold and Kasarda 4 Fuerst 5 shopping motivation 6 Morschett 7 Lin 8 Geuense 9 Chung 10 Lin and Chen 11 Impulse buying 12 Volkova 13 Knight 14 Kim 15 Maule & Edland 16 Time pressure 17 Saleem.
, Shah & Waqas 18 Vester 19 Functional motivation 20 Social motivations 21 Experiential or hedonic motivations 22 Jin & Kim 23 Tauber 24 Postorino 25 Graham 26 Kalakou 27 Liu 28 Popovic 29 Park 30 Lee &Namho 31 Bilal Ahmad 32 Atulkar and Kesari 33 Jones 34 Graa 35 Solomon 36 Baron and Bronfen 37 Aylott and Mitchell 38 Song and Kim 39 Savolainen 40 Omar & Kent 41 Perng, Chow, & Liao 42 Shiphol 43 Changi 44 Bowes 45 Thomas 46 Scholvinck 47 Lee 48 Kim and Kim 49 Tosic 50 Torres, Dominguez, Valdés, and Aza 51 Dhar & Nowlis 52 McGoldrick 53 Hausman 54 Dwell time 55 Scholvinck 56 Lin & Chen 57 Fornell & Larcker 58 Goodness of Fit 59 Wetzels 60 Sadikoglu 61 Long Lu ٣٨