چکیده:
ضرورت مدیریت کارآمد، شیوة بودجهریزی و برنامهریزی دقیق با استراتژی سازمانی یکپارچه، منعطف و هوشمند گام مهم عقلانیسازی فرآیند و آینده شرکت است. طراحی و تبیین مدل مدیریت فرآیند کسبوکار با رویکرد ارتقاء عملکرد در شرکتهای خدماتمحور در تهران هدف اصلی پژوهش است. روش پژوهش آمیختة اکتشافی (کیفی (نظریة دادهبنیاد) با نمونة آماری 16 نفر ((مدیران شرکتهای خدماتی، بیمه، مؤسسات آموزشی و پژوهشی، بانک، شرکت نرمافزاری، و اساتید دانشگاهی)) به شیوة مصاحبة ساختارنیافته و کمّی (پیمایش) با نمونه آماری بین 368 نفر بوده است. نتایج کیفی نشان از صورتبندی مفاهیم اقتصادمحوری، دانشمحوری، فرصتمحوری در شرایط بحرانی و مشتریمحوری ( عوامل علّی)، حکمروامحوری و فناوریمحوری (عواملزمینهای)، شایستگیمحوری و مشارکتمحوری (راهبردها) و جوّ سازمانی مطلوب ( عامل مداخلهگر) منجر به پیآمدهای عملکردمحوری با هدف ارتقاء و موفقیت برنامههای سازمانی در رابطه با مقولة محوری مدیریت مطلوب فرآیند کسبوکار دارد. نتایج کمّی نیز مدل پارادایمی استخراجی بخش کیفی را تأیید کردند و نشان دادند تمام این عوامل در مدیریت مطلوب فرآیند کسبوکار تأثیر داشته اند.
The need for efficient management, accurate budgeting and planning with an integrated, flexible and intelligent organizational strategy is an important step in rationalization the process and the future of the company. Designing and explaining the business process management model with a performance improvement approach in service-oriented companies in Tehran is the main purpose of this research. The research method was Exploratory mixed (qualitative (Grounded theory) with a statistical sample of 16 people by unstructured interview method and quantitative (survey) with a statistical sample of 368 people). Qualitative results show the formulation of the concepts of economy-oriented, knowledge-oriented, opportunity-oriented in critical conditions and customer-oriented (causal factors), governance-oriented and technology-oriented (contextual factors), competency-oriented and participation-oriented (strategies) and favorable organizational climate (intervention factor) leads to performance-oriented consequences with the aim of promoting and succeeding organizational programs in relation to the central category of optimal business process management. Quantitative results also confirmed the paradigm model of extractive quality and showed that all these factors have an impact on optimal business process management
خلاصه ماشینی:
نتايج مدل هاي عوامل کليدي موفقيت مديريت فرآيند کسب وکار، نشان داد که در مجموع در همه مدل هاي مورد بررسي، ٧ مقولۀ اصلي (فرهنگ سازماني، مديريت منابع انساني، سبک مديريت ، سبک رهبري، طراحي و معماري فرآيند، برنامه ريزي راهبردي، سازمان ) و ٢١ مفهوم ( منابع انساني، حاکميت فرآيند، ارتباطات و همکاري در فرآيند، عوامل انگيزشي و پاداش ، فرهنگ شناسي، مديريت تغيير فرآيند، مديريت پورتفوليوي فرآيند، مديريت سازمان و فرآيندها، ساختار سازماني مناسب ، محيط کسب وکار، سيستم ارزيابي عملکرد، پروژه فرآيند، مديريت ارشد، رهبري فرآيند، متدلوژي مناسب ، سنجش و کنترل فرآيند، استراتژي، معيارهاي عملکرد فرآيند، معماري اطلاعات و فرآيند، معماري فناوري اطلاعات و معماري فرآيند کسب وکار ) شناسايي شدند ( Roeser ,(٢٠١٥) vom Brocke &Rosemann & Kern (2015), Buh et al (2015), vom Brocke et al (2016), Gabryelczyk et al (2016), Marengo et al ( 2017), Reisert et al (2017), Kovac ic et al (2017), Czarnecki (2017), Bitkowska (2018), Vuksic et al (2018), Papadopoulos et al (2018), vom Brocke & Mendling (2018), Pejić Bach et al (2019), Buh et al (2015), Bitkowska (2018), Papadopoulos et al (2018), vom Brocke & Mendling (2018), Pejić Bach et al (2019), Mendling et al (2019a), Mendling et al (2019b), Magalhães et al (2019), vom Brocke & Mendling (2018), Mendling et al (2019b), Pejić Bach et al (2019), Fischer et al (2020) پيشينۀ پژوهش در حوزة مديريت فرآيند کسب وکار پژوهش هايي انجام شده که در اين بخش به نمونه هايي از آن اشاره ميشود.