چکیده:
دستورالعمل تمرکز توجه تاثیرات زیادی در اجرا و یادگیری مهارت های حرکتی دارد. هدف از این تحقیق بررسی پیش بینی های نظریه عمل محدود شده در مهارت سرویس بکهند بدمینتون بود. تعداد 30 دانشجوی دختر در کلاس های تربیت بدنی عمومی دانشگاه خوارزمی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ازمودنی ها بعد از گرفتن زمان واکنش پایه و با استفاده از ازمون سرویس بکهند بدمینتون و آزمون کاوش در مراحل مختلف اجرای سرویس مورد سنجش قرار گرفتند تا میزان توجه طلب بودن مراحل مختلف سرویس اندازه گیری شد در ادامه افراد به دو گروه تمرکز توجه داخلی و خارجی تقسیم بندی شده و با استفاده از دستورالعمل مربوط به گروه خود دوباره مورد ازمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مرحله اول سرویس دارای بیشترین نیاز توجهی است (0/001 p)، اما در اثر نوع تمرکز توجه تفاوتی بین دو گروه و در مراحل مختلف سرویس بوجود نیامد. با توجه به این نتایج، پیش بینی های نظریه عمل محدود شده در مهارت های مجرد مورد تایید قرار نگرفت.
Focus of attention instruction has a great influence on performance and learning. The purpose of this study was to examine the predicted constrained action hypothesis in badminton backhand serv. 30 women student participants from physical education classes of University of Kharazmi are selected as sample. Participants are tested in probe task at different stage of serve after identifying base of reaction time, and level of attention demanding of different parts was measured. Then participants divided into two groups (internal and external focus of attention) and they are tested with their specific instruction again. The results revealed that first stage of serve has the most attention need (p
خلاصه ماشینی:
ازمودني ها بعد از گرفتن زمان واکنش پايه و با استفاده از ازمون سرويس بکهند بدمينتون و آزمون کاوش در مراحل مختلف اجراي سرويس مورد سنجش قرار گرفتند تا ميزان توجه طلب بودن مراحل مختلف سرويس اندازه گيري شد در ادامه افراد به دو گروه تمرکز توجه داخلي و خارجي تقسيم بندي شده و با استفاده از دستورالعمل مربوط به گروه خود دوباره مورد ازمون قرار گرفتند.
نتايج نشان داد که مرحله اول سرويس داراي بيشترين نياز توجهي است (٠/٠٠١ >p )، اما در اثر نوع تمرکز توجه تفاوتي بين دو گروه و در مراحل مختلف سرويس بوجود نيامد.
کوشش هاي مچ گيري از يک طرف اثر پيش بيني شرکت کنندگان را کاهش ميدهد و باعث حفظ تمرکز ورزشکار روي اجرا تکليف اصلي ميشود و از طرف ديگر باعث ميشود دقت زمان هاي واکنش ثبت شده در کوشش هايي که تکليف کاوش ارائه 2 Baseline tennis performance (BL-BP) 3 Pre-movement decisions or preparation period 4 Catch trials https://jrsm.
در مرحله بعد شرکت کنندگان به صورت تصادفي به دو گروه تقسيم شدند و کليه مراحل بالا در مورد سرو مجددا اجرا گرديد با اين تفاوت که به يک گروه دستورالعمل توجه داخلي داده شد (تمرکز بر مچ دست به شکلي که حرکت فقط با فلکشن و اکستنشن مچ دست انجام گيرد و آزمودني در کل اجراي حرکت بر حرکت صحيح مچ دست تمرکز مي کرد) و به گروه دوم دستورالعمل توجه خارجي ارائه ميگرديد ( از اين افراد خواسته شده بود توجه خود را به نقطه اي که بيشترين امتياز را براي انها دارد معطوف کنند.