چکیده:
در نظام حقوقی اسلام و مقررات ایران، طلاق بیمار مشرِفبهموت با طلاق سایران متمایز است. ماده «944» قانون مدنی ایران، ارث زوجه در طلاق مریض را تا یکسال ثابت دانسته منوط به آنکه زوجه شوهر نکرده باشد و فوت زوج نیز بر اثر همان بیماری باشد. مستند این حکم، روایاتی به ظاهر متعارض و یا متزاحم است که صحتوسقم و شیوه جمع بین آنها نیاز به بررسی فقهی دارد. در این ماده، میان انواع طلاق فرقی وجود ندارد و زوجه مطلقاً مستحق ارث است؛ درحالیکه فقهای امامیه درباره توارث زوجه در طلاق بائن اختلاف دارند. فلسفه و حکمت حکم یادشده، حمایت از زوجه ذکر شده و این ابهام را بهوجود میآورد که آیا میتوان عوارض و حالات خطرناک همچون مارگزیدگی، جنگ، تصادف و محکومان به قصاص را به مرض موت ملحق ساخت؟ همچنین در اختصاص یا عدم اختصاص حکم به زوجه، میان فقهای اسلامی اختلاف است و نیاز به بررسی دارد. نگارندگان با مراجعه به اقوال و فتاوای فقهای امامیه در پی رفع ابهامات موجود در ماده قانونی هستند و برآنند که موت مریض در کمتر از یکسال، سبب موتبودنِ مرض و انتهای مرض به موت موجب توارث زوجه از مریض میشود منوط به آنکه زوجه شوهر نکرده باشد. این، حکمی استثنایی مختص به طلاق مریض است و قابلسرایت به طلاق مریضه نیست؛ لذا زوج از زوجه مریض ارث نمیبرد. قید اضرار در برخی روایات خصوصیت ندارد و در تمام انواع طلاق مانند خلع، مبارات، رجعی و بائن، زوجه از مریض ارث میبرد. همچنین روایات وارده فقط اختصاص به طلاق مریض داشته و حالات و عوارض خطرناک را شامل نمیشود.
In Islamic and Iranian legal systems, divorce in cases
where the husband is dying of an illness is distinct from other
forms of divorce. Article “944” of the Iranian Civil Code
stipulates that the wife could take inheritance from his dead
husband within a year of her husband’s death in cases where
she has been divorced by her ill husband before his death,
provided that she has not taken another husband and that her
husband has died of the same disease. The references for this
judgment are some seemingly contradictory and conflicting
hadiths whose authenticity and the unification method needs
to be investigated jurisprudentially. The article makes no
difference between different kinds of divorce, and the wife
is absolutely worthy of the inheritance. However, the Shiite
jurists (Faqihs) have different judgments regarding the wife’s
inheritance in irrevocable divorce. Supporting the wife is said
to be the wisdom behind the judgment mentioned above.
Nonetheless, it raises this question whether such potentially
deadly situations as snakebite, accident and those cases where
the person is sentenced to blood-vengeance could be annexed
to the judgment regarding the inheritance of wife in a divorce
of the dying patient? Moreover, as the Islamic jurists differ in
opinion concerning whether the judgment could exclusively
be assigned to the wife or not, the issue needs to be carefully
examined. Referring to the Shiite jurists’ fatwas and comments
regarding the judgment, the researchers of this study seek to
resolve the ambiguities in the article, arguing that the death of
the patient in less than a year of the same disease, and the fact
that the illness led to the death are the primary requisites for the
inheritance of the wife from her dead husband, provided that
she has not remarried. This is an exceptional judgment specific
to the divorce of the dying male patient and could be extended
to the divorce of the dying female patient, i.e., The husband
does not take inheritance from his ill wife. According to some
hadiths, the inflication of harm stipulation has no particularity;
therefore, the wife takes inheritance from her sick husband in
all types of divorce, including the revocable and irrevocable
divorce, the divorce by mutual agreement, and the divorce at
the wife’s instigation. Furthermore, the hadiths narrated in this
regard are specific to the divorce of a dying male patient and do
not include potentially deadly situations and conditions.
خلاصه ماشینی:
ظاهراً شاخصهای فوق برای شناساندن بیماری مشرِفبهموت ناکافی به نظر میآیند و قانون را با شبهه مواجه کردهاند؛ زیرا این سؤال مطرح است که آیا موت مریض در کمتر از یک سال بهسبب امراض جزئی و قابل مداوا مشمول حکم میشود یا خیر؟ حکمت توارث زوجه در طلاق مریض شبهه فوق را برجسته میسازد؛ زیرا شوهر در نزديكی زمان مرگ، گاه زن خود را طلاق میدهد تا او را از ارث محروم نمايد و تركه به وراث ديگر برسد.
بر این اساس حتی اگر مریض پس از یک سال و یک روز از زمان اجرای صیغه طلاق به موت منتهی گردد، عنوان بیماری مشرِفبهموت صادق نیست و زوجه از ارث محروم میشود.
اما محققثانی فراتر رفته و معتقد است این مبنا بر کمتر از یک ساعت نیز صادق است؛ یعنی اگر بعد از یک سال و چند دقیقه پس از وقوع صیغه طلاق مرض موجب موت بیمار گردد، توارث منتفی است؛ زیرا موت پس از یک سال اتفاق افتاده خواه چند دقیقه باشد و خواه چند روز (محققثانی، 1414ق، 11/119).
این روایت در منابع فقهی موثق قلمداد شده (سبزواری، 1413ق، 30/198؛ ترحینی، 1427ق، 7/70؛ روحانی، بیتا، 24/403؛ سبحانی، 1415ق، 339) و در آن چنین آمده است: «عبيدبن زرارة قال سأَلت اباعبدالله7 عن المريض أ له أن يطلّق امرأته في تلك الحال قال لا و لكن له أن يتزوج إن شاء فإن دخل بها ورثته و إن لم يدخل بها فنكاحه باطل»؛ «عبیدبن زراره گفت: از امام صادق7 از مریض پرسیدم که آیا میتواند زنش را در حال مرض طلاق دهد؟ امام فرمود: خیر، ولی اگر خواست میتواند ازدواج کند.