چکیده:
نگرش عطار به هستی و مرگ برآمده از تجربۀ شهودی است. این تجربهها حاکی از مواجهۀ آدمی با سطح پنهان هستی است. عطار شرح این شهود را تنها ازطریق زبان خواب یا زبان فکرت میسر میداند. مسئلۀ اصلی مقاله این است که هستی در تجربههای شهودی عطار چگونه تصویر شده و تأثیر چنین نگرشی به تصور مرگ چیست؟ با بررسی مثنویهای عطار این نتایج حاصل شد که عناصر هستی در ظاهر، امور مقدر فیزیکی خود را انجام میدهند و در باطن، درد طلب آنان را به جنبش وامیدارد. آدمیان عموماً گرفتار سراباند. آنکه به گنجِ قعر دریای عالم دست یابد، خداوند را چون آفتابی تابنده در این عالم خواهد دید. در قالب تمثیل ایاز و سلطان، وجه معشوقانۀ سلطان تصویر میشود که تنها در شهود و با «ترک عدد» آشکار میشود و خدا، جهان و انسان یکی است. با چنین نگرشی به هستی، با مرگ، جزء به کل میرسد و عین کلی میشود که با صورتپذیری از او جدا گشته بود. مرگ را نیز ازطریق تجربههای شبهمرگ مثل فنا، شهود تجلی خداوند و تجربۀ احوال قیامت در دنیا میتوان تجربه کرد. برخی تصاویر شهودی از مرگ عبارتاند از رسیدن نور از بیجا، احساس خورشید در درون، خوردن خورشید، فرودآمدن خورشید و محو شبنم در دریا. عارفان گویی همزمان در دو جهان بهسر میبرند. آدمیان به مراتبِ کوشش خود در فراروی از حواس ظاهر امکان چنان تجاربی را خواهند داشت. چنین نگرشی در زوال ملال و معنادار گشتن هستی و مرگ مؤثر خواهد بود.
Attar's attitude towards existence and death is derived from epistemology and ontology. Intuition is one of the possibilities for schooling and awareness. These experiences indicate human face with hidden level of existence that cannot be explained by natural rules. The description of these intuitions can be stated only through the language of dreams. The main question is how the universe is shown in Attar's intuitive experiences and what is the effect of such an attitude towards death? These poems are richen with mystical teachings and represent the poet's mood and emotions. Results show that the existence displayed in Attar's works has two levels: at the superficial level, the elements of existence perform their predestined physical affairs, and at the profound level they move passionately toward a destination. Death also has superficial and profound level. In the profound, components of existence reach the whole and become the whole that was separated from him by creation. Death can be experienced through quasi-death: annihilation, the manifestation of God and experience of resurrection. Some intuitive images of death are: the arrival of light from nowhere, the feeling of the sun inside, the eating of the sun, the descending sun and the disappearance of the dew in the sea. Mystics seem to live in two worlds at the same time. People would be able to have such experiences by going beyond their senses through self-repression. Such an attitude will be effective for reducing the boredom and being meaningful of existence and death.