چکیده:
گفتمان عرفانی و خردهگفتمانهای آن مانند شعر عرفانی در بستر دین و از بطن جریان زهدی نشأت گرفت که در واکنش به شرایط اجتماعی سیاسی روزگار اموی و دورۀ نخست عباسی در عراق و شام پدیدار گشته بود. در جستار حاضر با روش تحلیلی- توصیفی و رویکرد تحلیل گفتمان، فرایند همگرایی دو گفتمان فقهی و عرفانی را با مطالعۀ موردی چند مفهوم و اصطلاح فقهی و عرفانی در مثنویهای حدیقةالحقیقه، منطقالطیر و مثنوی معنوی بررسی و خاطرنشان کردیم هرچه دامنۀ گفتمان شعر عرفانی گسترش مییابد و از مرحلۀ تکوین به مرحلۀ تکامل و اعتلا ی آن نزدیک میشویم، به نوعی همپوشانی و تکامل گفتمانی میانجامد و همگرایی گفتمانی آشکارتر و به قولی هنریتر میشود. اوج این مهم را که به گونهای تبدّل و جایگزینی منتهی میشود، در مثنوی مولوی شاهدیم که هم فقیه نامدار حنفی و هم عارفی شوریده بود.
Theosophical discourse and sub-discourses such as theosophical poetry originated in the context of religion and from the heart of the ascetic movement, Which was formed in response to the socio-political conditions and especially the transformation of the Islamic government into an Arab monarchy in Damascus and Baghdad. In the present study, with descriptive analytical method and discourse analysis approach, we showed the process of Convergence of two jurisprudential and theosophical discourses with a case study of several concepts and terminology of jurisprudence and theosophy in Hadiqah al-Haqiqah, Mantiqa al-Tair and Masnavi Manavi. And we pointed out that as we expand the scope of the theosophical poetic discourse, or in other words, from the stage of genesis to the stage of evolution and its advance, this interaction leads to a kind of overlap and evolution of the two discourses and This Convergence becomes more obvious and more artistic. We see the culmination of this subject, which leads to a kind of transformation and replacement, in Masnavi Manavi, who was both a famous Hanafi jurist and a rebellious mystic