چکیده:
شناخت توانمندی و قابلیتهای منابع انسانی ازجمله مهمترین عوامل تأثیرگذار بر راهبردهای سازمان میباشند. خلاقیت بهعنوان یکی از عوامل مهم پیشرفت بشریت محسوب گردیده و منابع انسانی خلاق، تیزهوش و صاحبان اندیشههای بدیع، باعث تغییر، تحول و پویایی سازمان میگردند. تأثیرگذاری مؤلفههای گوناگون از قبیل موفقیت آموزشی، رشد و توسعه، شغل و رفاه در خلاقیت موردپژوهش محققان بوده است. بر این اساس، مقاله حاضر با توجه به مطالعه مبانی نظری خلاقیت، نخبگی، آموزش و نظریههای موجود در این حوزه، به بررسی میزان تأثیرپذیری متقابل خلاقیت و ارزیابیهای آموزشی در بین دانشجویان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری پرداخته است. پژوهش از نوع کاربردی- توسعهای و با روش توصیفی- تحلیلی بوده و تجزیهوتحلیل نتایج و دادهها با بهرهگیری از بسته نرمافزار آماری SPSS صورت گرفته است. جامعه آماری را 87 دانشجوی در سالهای تحصیلی مختلف و 21 نفر از اساتید دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تشکیل دادهاند. پرسشنامه مورداستفاده در این پژوهش از آزمون تفکر خلاق تورنس (آزمون CT) بهره برده شده است. نتایج مقاله حاکی از این است که بین میزان خلاقیت و ارزیابی آموزشی جامعه آماری پژوهش رابطه معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
بررسي ميزان تأثيرپذيري متقابل خلاقيت و ارزيابيهاي آموزشي( مطالعه موردي دانشجويان دانشگاه هوايي شهيد ستاري) 2 مهدي هاديان ١،محمد رضا مروي نام چکيده: شناخت توانمندي و قابليت هاي منابع انساني ازجمله مهم ترين عوامل تأثيرگذار بر راهبردهاي سازمان ميباشند.
بر اين اساس، مقاله حاضر با توجه به مطالعه مباني نظري خلاقيت ، نخبگي، آموزش و نظريه هاي موجود در اين حوزه، به بررسي ميزان تأثيرپذيري متقابل خلاقيت و ارزيابيهاي آموزشي در بين دانشجويان دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري پرداخته است .
فرضيه زير، به منظور حصول به اهداف اين پژوهش عبارت است از: فرضيه پژوهش : بين ميزان خلاقيت و نخبگي و ارزيابي آموزشي دانشجويان دانشگاه هوايي شهيد ستاري رابطه وجود دارد.
درواقع توانايي شخص براي خلاق و نوآور بودن ممکن است در مراحلي به صورت کمون باقي بماند اما ميتواند آن را دوباره احياء کرد(ايونز، ١٣٨٣ ، ٩) پس همه ما ذاتاً واجد توانائي تفکر و عملکرد خلاقانه هستيم لکن به واسطه شرايط محيطي به جاي آنکه راهه اي بروز آن را ياد بگيريم چگونگي سرکوب آن را فراميگيريم يعني ميآموزيم که چگونه خلاق نباشيم (سيف ، ١٣٨٨ ، ١٢) چنين برخوردي با خلاقيت نياز مسلم جوامع ، خانوادهها، محيط هاي آموزشي و کاري سنتي است .
فرضيات پژوهش فرضيه اصلي: بين ميزان خلاقيت و نخبگي و ارزيابي آموزشي دانشجويان دانشگاه هوايي شهيد ستاري رابطه وجود دارد.
لذا اين مقاله به بررسي ميزان تأثيرپذيري متقابل خلاقيت و ارزيابيهاي آموزشي در بين دانشجويان دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري پرداخته است .