چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی روشها و مدلهای ارزشیابی موفقیت سیستمهای اطلاعاتی و معرفی و توسعه مدل موفقیت دلون و مکلین بهعنوان مدلی برای ارزشیابی موفقیت سیستمهای اطلاعات یکپارچه است. جامعه آماری پژوهش، تمامی کاربران سیستم اطلاعات یکپارچه موجود در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است. از میان کارکنان، 103 نفر بر مبنای جدول مورگان بهصورت تصادفی نظاممند انتخاب و پرسشنامههای محقق ساخته بین آنها توزیع گردید تا اثرات متغیر مستقل کیفیت اطلاعات، سیستم و خدمات بر افراد و سازمان در پرتو متغیرهای میانجی رضایت و تمایل کاربران مورد بررسی قرار گیرد. یافتههای تحقیق نشان داد که متغیر «کیفیت خدمات» از هر دو طریق متغیرهای میانجی «قصد کاربر» و «رضایت کاربر» و مستقیم بر متغیر وابسته «اثرات سازمانی» تاثیر دارد. همچنین، متغیر «کیفیت سیستم» از طریق متغیر میانجی «رضایت کاربر» و بهطور مستقیم بر بعد فردی تأثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
از ميان کارکنان، ١٠٣ نفر بر مبناي جدول مورگان به صورت تصادفي نظاممند انتخاب و پرسش نامه هاي محقق ساخته بين آنها توزيع گرديد تا اثرات متغير مستقل کيفيت اطلاعات، سيستم و خدمات بر افراد و سازمان در پرتو متغيرهاي ميانجي رضايت و تمايل کاربران مورد بررسي قرار گيرد.
اين دو محقق ، معيارهاي مورد بررسي حدود ١٨٠ تحقيق قبلي در زمينه موفقيت سيستم هاي اطلاعاتي را مطالعه نموده و نهايتاً معيارهاي مطالعات مختلف را در ابعاد شش گانه شامل ؛ ١- کيفيت اطلاعات ٢- کيفيت سيستم ٣- تمايل به استفاده از سيستم ٤- رضايت کاربر ٥- تأثيرات فردي و تأثيرات سازماني ؛ بيان نموده و بر اين اساس در سال ١٩٩٢ مدل خود را ارائه کردند.
اين دو محقق ، معيارهاي مورد بررسي حدود ١٨٠ تحقيق قبلي در زمينه موفقيت سيستم هاي اطلاعاتي را مطالعه نموده و نهايتاً معيارهاي مطالعات مختلف را در ابعاد شش گانه ؛ ١-کيفيت اطلاعات ٢-کيفيت سيستم ٣-تمايل به استفاده از سيستم ٤-رضايت کاربر ٥- تأثيرات فردي و تأثيرات سازماني ؛ بيان نموده و بر اين اساس در سال ١٩٩٢ مدل خود را ارائه کردند.
با در نظر گرفتن مدل مفهومي پژوهش ، پرسش هاي پژوهش به شرح زير ارائه شده اند؛ الف - آيا کيفيت سيستم ، کيفيت اطلاعات و کيفيت خدمات مطلوب است ؟ ب- آيا متغيرهاي سه گانه کيفيت اطلاعات، کيفيت سيستم و کيفيت خدمات داراي اثرات فردي و سازماني هستند؟ ج- معادله ساختاري روابط بين متغيرهاي مستقل ، ميانجي و وابسته چگونه است ؟ ٣- روش پژوهش اين پژوهش از نظر فلسفه پژوهش ، از نوع تحقيقات با فلسفه اثباتگرايانه است .
Measuring e-Commerce success: Applying the Delone & Mclean information systems success model.
Measuring online learning systems success: Applying the updated Delone and Mclean model.