چکیده:
شناسایی و بهسازی عوامل موثر بر عملکرد سازمانی پیشنیاز اساسی حفظ بقا و اثربخشی سازمانها در دنیای رقابتی امروزی به شمار میرود. هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر مهندسی ارزش بر عملکرد سازمان در بانکهای دولتی شهر تبریز است. چارچوب نظری پژوهش بر اساس مدل عملیاتی مهندسی ارزش آیر و مدل عملیاتی عملکرد سازمانی کاپلان و نورتون تنظیم شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان بانکهای دولتی تبریز است. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 215 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد بر اساس مؤلفههای مربوط به متغیرهای عملکرد سازمانی و مهندسی ارزش استفاده شده است. قابلیت اعتماد پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد مهندسی ارزش بر عملکرد سازمانی بانکهای دولتی شهر تبریز تأثیر دارد. همچنین مهندسی ارزش بر ابعاد رضایت کارکنان، نتایج مالی/ بازار، رضایت مشتریان و اثربخشی سازمان تأثیر مستقیم و معنیداری دارد. مقایسه میانگین رتبههای مربوط به هر یک از ابعاد عملکرد سازمان نشان میدهد رضایت مشتریان در رتبه اول اهیمت و رضایت کارکنان، اثربخشی سازمان و نتایج مالی/ بازار در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلي اين مقاله بررسي تأثير مهندسي ارزش بر عملکرد سازمان در بانک هاي دولتي شهر تبريز است .
بر اين اساس ، هدف اصلي تحقيق حاضر بهبود عملکرد سازماني بانک هاي دولتي شهر تبريز با تأکيد بر مهندسي ارزش ميباشد و در اين راستا اهداف فرعي از قبيل تأثير متغيرهاي رضايت کارکنان، رضايت مشتريان، اثربخشي سازماني و نتايج مالي/بازار بر بهبود عملکرد سازمان نيز بررسي ميشود.
بنابراين سوال اصلي مطالعه حاضر اين است که مهندسي ارزش چه تاثيري بر بهبود عملکرد سازماني بانک هاي دولتي شهر تبريز دارد؟ مروري بر مباني نظري پژوهش مهندسي ارزش انجمن بين المللي مهندسان ارزش چنين بيان ميدارند که ′′مهندسي ارزش عبارت است از به کارگيري نظاممند روشهاي مشخص و خلاقانه و بر پايۀ کار تيمي که هدف از آن شناسايي و حذف هزينه هاي غير ضروري و افزايش کيفيت و کارايي يک محصول يا خدمت در طول عمر آن ميباشد′′ (پارکر، ٢٠١٢؛ مودگه ، ١٩٨٨)، چنين بيان ميدارد که مهندسي ارزش، به عنوان تحليل مديريت ارزش و يک روش بسيار قدرتمند مطرح است که براي اصلاح و بهبود (بهبود از آنچه که تاکنون بوده است به آنچه که بايد باشد) تيم ها مورد استفاده قرار ميگيرد.
در اين پژوهش براي جمع آوري اطلاعات از پرسش نامه استاندارد (عزيزي، ١٣٩١) براساس مؤلفه هاي مربوط به متغيرهاي عملکرد سازمان و مهندسي ارزش، استفاده شده است .
), Public service performance: perspectives on measurement and management (pp.
Public service performance: perspectives on measurement and management, New York Carton, R.