چکیده:
هدف از انجام این پژوهش،طراحی وتبیین مدل چابکی فرآیند طراحی و توسعه محصول خودروی جدید ایرانی لیکن مبتنی بر محور نگاه پلتفرمی است. رویکرد این پژوهش کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیادبه عنوان روش تحقیق مبتنی بر تحلیل چابکی نظام دروازه ای استفاده شده است.روش گردآوری داده ها،مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبه های عمیق و باز با18 نفر ا ز خبرگا ن آگا ه از موضوع در فازهای توسعه محصول خودروسازان ایرانی است. چیستی مساله این پژوهش برمبنای انحراف از برنامه مصوب 1404 در حوزه تولید وصادرات و زاویه حرکتی نسبت به روندهای نوین جهانی در حوزه توسعه خودرو است.این در حالی است که بازار خودرو ایران با توجه به نسبت سرانه بازاری پرعطش ارزیابی می شودکه خود مبنای چرایی و پرداخت این پژوهش به شمار میآید .نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل داده ها در مدل پاردایمی داده ها نشان داد که با توجه به درهم تنیدگی سیاستهای توسعه محصول در زمینه کلیت سیاستهای خودروسازان در یک مدل سه شاخگی دارای مولفه های زیرساختی،ساختاری ،راهبردی و لیکن در دامنه نیازمند پویایی کل فرآیند توسعه خودرو ساز ان و زیر مجموعه های آنها دربسترسیاست گذاری کلان دولتی است .در بعد زیر ساختی تاسیس رشته سیاست گذاری خودرو، بازنگری قوانین ملی در همکاری مشترک، اقتصاد سیاسی خودرو سازی، شناسای تواناسازهای ایجاد پتنت در خودروسازی ایران...و در بعد ساختاری ایجاد مراکز خودرویی مستقل،ایجاد تکنو سنتردر راستای یکپارچه سازی فرآیندی ، ماژولار سازی زیر مجموعه های طراح و سازنده جهت سیستم ها و زیر سیستم های خودرو، سناریو نویسی شبکه مگاپلتفرم،...ودربعدراهبردی نقشه راه آینده پژوهانه خودرو سازی مبتنی بر نسلهای جدید خودروی جهانی، تدوین برنامه های تکنولوژی در سطح ملی ، نقشه راه ملی صنایع پیشین و پسین خودرو سازی، تدوین برنامه جامع خودکفایی در راستای مالکیت حداکتری پلتفرم،تدوین سناریوهای پویای تحریم ستیزانه در همکاریهای مشترک،...به شمار میروند.