چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای تربیت اخلاقی فراگیران در اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور و تعیین میزان توجه به این مؤلفهها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، انجام شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی ـ قیاسی استفاده شده است. بدین منظور واحد تحلیل، تمامی جملات اسناد بالا دستی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران میباشد. ابزار تحلیل محتوا، چک لیست تحلیل محتوای نگارنده بوده است. براساس یافتهها، مرحله اول مؤلفههای تربیت اخلاقی دانشآموزان در دو طبقه مفاهیم اخلاقی عام (مشتمل بر ابعادِ اخلاق عمومی و پایه، اخلاق اجتماعی، فردی، اقتصادی و اخلاق سیاسی) و مفاهیم اخلاقی خاص (مشتمل بر ابعادِ مؤلفههای اخلاقی مرتبط با مهارتهای زندگی، مهارتهای حرفهای دانشآموزی و اخلاق هنری و زیباشناختی) سازمان یافت. همچنین در مرحله دوم میزان توجه به هرکدام از مؤلفههای تربیت اخلاقی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص شد.
The aim of this study was to identify the components of moral education of learners in the higher-tier documents of the country’s educational system and to determine the level of attention paid to these components in the Fundamental Reform Document of Education. In this research, a qualitative-deductive content analysis method was utilized. For this purpose, the unit of analysis was all the sentences of the higher-tier educational documents of the Islamic Republic of Iran. The content analysis tool was the author’s content analysis checklist. Based on the findings, in the first stage, the components of students’ moral education were organized in two categories of general ethical concepts (including the dimensions of general and basic morality, social, individual, economic and political ethics) and specific ethical concepts (including the dimensions of ethical components related to life skills, professional skills of apprenticeship and artistic and aesthetic ethics). Also, in the second stage, the amount of attention paid to each of the components of moral education in the Fundamental Reform Document of Education was determined.
خلاصه ماشینی:
تبيين مؤلفههاي تربيت اخلاقي فراگيران و تحليل جايگاه آن در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ميثم غلامپور 1 محسن آيتي 2 احمد واشقاني فراهاني 3 چکيده پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای تربیت اخلاقی فراگیران در اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور و تعیین میزان توجه به این مؤلفهها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، انجام شده است.
(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، 1390: 9) در اين زمينه نيز پژوهشي مشخص نکرده است کدام مؤلفهها و ارزشها بهعنوان عناصر تربيت اخلاقي مد نظر اين سند ميباشد و از سويي ديگر به هر کدام از مؤلفههاي تربيت اخلاقي مد نظر اسناد بالادستي نظام آموزشي کشور، چقدر در اين سند توجه شده است.
در اين پژوهش در مرحله اول به بررسي و تدوين مؤلفههاي تربيت اخلاقي با توجه به اسناد بالادستي آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران پرداخته ميشود و سپس در مرحله دوم به تحليل محتواي کمي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش از نظر ميزان توجه به هر يک از اين مؤلفهها توجه خواهد شد.
بنابراين هدف پژوهش حاضر، تعيين ميزان توجه به مؤلفههاي تربيت اخلاقي در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ميباشد و بهدنبال پاسخ به اين پرسشها است كه: 1.
در اين پژوهش با رويکرد تحليل محتواي کيفي ـ قياسي سعي شد در ابتدا مؤلفههاي تربيت اخلاقي فراگيران در اسناد بالادستي آموزش و پرورش کشور شناسايي شود و سپس به بررسي ميزان توجه به اين مؤلفهها در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش پرداخته شود.