چکیده:
یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی شرکتها، نگهداشت کارمندان است. نگهداشت کارمندان عملکرد مهم مدیریت منابع انسانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر نگهداشت کارکنان فروش و سرپرستان فروش شرکت پخش قاسم ایران در استانهای مازندران و تهران است. جامعه آماری 60 نفر از سرپرستان فروش و فروشندگان غذایی و دارویی شرکت پخش قاسم ایران توسط کارشناس منابع قاسم ایران برآورد شد و به روش سرشماری در نهایت از 55 نفر داده گردآوری و تحلیل شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد کیندت و همکاران (2009) است. با بررسی میانگینهای نتایج حاصله از تجزیهوتحلیل آماری، اهمیت عوامل مؤثر بر نگهداشت سرپرست فروش با فروشندگان تفاوت معناداری ندارد. نتایج حاصل نشان میدهد، عامل مهارت رهبری و پیروی از رویهها بر نگهداشت کارکنان فروش تأثیری معناداری دارد و عواملی چون قدردانی و انگیزش، فشارکاری و نگرش به یادگیری بر نگهداشت کارکنان فروش تأثیر معناداری ندارد. در پایان نیز به مهمترین عوامل شناساییشده نگهداشت کارکنان فروش از دیدگاه سرپرستان فروش و فروشندگان شرکت پخش قاسم ایران پرداخته شد و همچنین به ارائه پیشنهادهای مناسب پرداخته شده است.
One of the biggest challenges facing companies is retaining employees. Employee retention is an important function of human resource management. The purpose of this study is to investigate the factors affecting the retention of sales staff and sales supervisors of Qasem Iran Broadcasting Company in Mazandaran and Tehran provinces. The statistical population according to Morgan table was estimated to be 60 sales managers and food. The sampling method is census, Finally, data from 55 people were collected and analyzed. The data collection tool is the standard questionnaire of Kindt et al. (2009). By examining the averages of the results of statistical analysis, the importance of factors affecting the retention of sales manager is not significantly different from sellers. The results show that factor of leadership skills and following procedures has a significant effect on retention of sales staff and factors such as appreciation and motivation, pressure factor of and attitude to learning do not have a significant effect on retention of sales staff. In the end, the most important identified factors of retaining sales staff from the perspective of sales managers and sellers of Qasem Iran Broadcasting Company and provide appropriate solutions.
خلاصه ماشینی:
امروزه نقش کلیدی منابع انسانی باعث شده برای جذب نیروهای شایسته بین سازمانها رقابت شدیدی صورت گیرد؛ لذا مدیریت منابع انسانی هر سازمانی بایستی فرایندهای نگهداری این نیروها را بهطور سیستماتیک طراحی نموده و در حقیقت آنها بایستی متفکران استراتژیک سازمان باشند و با نگرش کلان به ورود و خروج افراد، عواقب و هزینهی از دست دادن کارکنان را بررسی نمایند (بولری و شارون 4 ، 200 > از طرفی نقش مدیران بسیار حائز اهمیت است که اگر مدیران با رویکرد راهبردی درست و منطقی، ماندن را تقویت کنند و از تقویت دلایل غلط بپرهیزند، نهتنها میتوانند آمار ترک خدمت را کاهش دهند، بلکه هدفهای دیگر حفظ و نگهداشت نیروی انسانی را نیز انجام دهند.
همچنین عواملی که بر جذب و نگهداشت منابع انسانی تأثیر میگذارد عبارتاند از: محتوا و م David Masood Christiaensen Beverly & Sharon شغل، مدیریت و رهبری، مشخص بودن اهداف و انتظارات، فضای همکاری و انسجام گروهی، واگذارکردن کارها بر اساس شایستگی، نظام ارزشیابی اثربخش، امنیت شغلی، شرایط محیط کار، ماهیت کار و ارتباطات، آموزش و توسعه، حمایت اجتماعی، حمایت همکاران، حمایت سرپرستی، رفتارهای تشویقی مدیر، انگیزه کارکنان، عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت تعاملی، عوامل جمعیت شناختی شامل: تحصیلات، سن، جنسیت، طول خدمت و درجه و عوامل شغلی شامل: استقلال و تنوع شغلی، مهم بودن خود کار، قدردانی از طرف مدیر، تخصص و دانش لازم برای انجام کار، غنیسازی شغلی، طراحی پایهای برای حقوق و دستمزد متناسب با تجربه میباشد (قربانی و رضاییراد، 1390؛ هندریکس 1 ، 2015).