چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت باور به دنیای عادلانه در میان دانشآموزان کاربر اینترنت در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران به انجام رسیده است. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایش و ابزار اندازهگیری ، پرسشنامه است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر و به شیوه خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده است. برای سنجش وضعیت باور به دنیای عادلانه در میان دانشآموزان کاربر اینترنت از پرسشنامه طراحی شده توسط ساتون و داگلاس(2005)، دالبرت(1999) و دالبرت و همکاران(2001)، و تهیه شده توسط صفاری نیا(1391) استفاده شد. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد، ابعاد: باورهای دنیای عادلانه برای خود، باورهای دنیای ناعادلانه ، باورهای دنیای عادلانه برای دیگران و باورهای دنیای عادلانه عمومی با میانگینهای 3.40، 3.36 ، 3.10 و 3.06 (درمقیاس اندازهگیری 1 تا5) تاحدودی مورد باور دانشآموزان است.
The aim of this study was to analyze the situation of belief in a just world among Internet users among high school students in Tehran. The research is a descriptive-survey type and the measurement tool is a questionnaire. The statistical population includes all high school students in Tehran and the sample size is 384 people based on Morgan table and selected in a multi-stage cluster method. A questionnaire designed by Sutton and Douglas (2005), Dalbert (1999) and Dalbert et al. (2001) and prepared by Saffarinia (2012) were used to assess the status of belief in a just world among Internet users. Findings from data analysis showed, Dimensions: Faiths of a just world for themselves, beliefs of an unjust world, beliefs of a just world for others, and beliefs of a fair world in general with averages of 3.40, 3.36, 3.10, and 3.06 (on a scale of 1 to 5) are somewhat believed by students
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش پاسخ نمونه مورد مطالعه به عبارات پرسشنامه باورهاي دنياي عادلانه الف –باور دنیای عادلانه برای خود جدول شماره 1 : پاسخ نمونه مورد مطالعه به عبارات بعد "باورهاي دنياي عادلانه براي خود"(فراوانی، درصد، میانگین و ترتیب) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس اطلاعات مندرج در جدول شماره 1 ملاحظه میشود، در دانشآموزان مورد مطالعه ، به ترتیب: بدست آوردن احترام از دیگران موضوع عبارت 5 پرسشنامه ، و بدست آوردن چیزهای شایسته خود موضوع عبارت 2 پرسشنامه با میانگینهای 3.
ب– باور دنیای عادلانه برای دیگران جدول شماره 2 : پاسخ نمونه مورد مطالعه به عبارات بعد "باورهاي دنياي عادلانه براي دیگران"(فراوانی، درصد، میانگین و ترتیب) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول شماره 2 ملاحظه میشود، در دانشآموزان مورد مطالعه، به ترتیب: کسب احترام درخور شان خویش موضوع عبارت 13 پرسشنامه، و مورد توجه قرارگرفتن به اندازه تلاش خویش موضوع عبارت 15 پرسشنامه با میانگینهای 3.
ج– باور دنیای عادلانه عمومی جدول شماره 3 : پاسخ نمونه مورد مطالعه به عبارات بعد "باورهاي دنياي عادلانه عمومی"(فراوانی، درصد، میانگین و ترتیب) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول شماره 3 ملاحظه میشود، در دانشآموزان مورد مطالعه، به ترتیب: مستحق بودن مردم در پاداشها وتنبیههای بدست آمده موضوع عبارت 19 پرسشنامه، و احساس اینکه مردم هرچه بدست میآورند مستحق همانند موضوع عبارت 7 پرسشنامه با میانگینهای 3.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت باور دنیای عادلانه در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران که کاربر اینترنت هستند انجام شده است.