چکیده:
راهاندازی کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی از طریق توجه به ایجاد نوآوری و قابلیتهای شبکههای اجتماعی در فرایندهای بازاریابی، سبب فعالشدن بسیاری از بنگاههای اقتصادی کارا در صنعت ورزش شده است؛ برایناساس، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کارای مزیت رقابتی پایدار کسبوکارهای ورزشی کوچک و متوسط مجازی برمبنای مدل UTAUT با نقش میانجی مدیریت خلاقانه انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات آمیخته است که جامعة آماری آن در بخش کیفی، کارآفرینان فعال، راهاندازهای کسبوکارهای ورزشی و مدیر-مالکان (17 نفر) و در بخش کمّی، مدیران صفی و ستادی بنگاههای اقتصادی فعال ورزشی از سه حوزة خدماتی، تولیدی و آموزشی بودند که به روش گلولهبرفی و هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش نسخة اصلاحشده پرسشنامة مزیت رقابتی (شوکری، 2016)، پرسشنامة مدیریت خلاقانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط (سیآیان، 2016) و پرسشنامة پژوهشگرساختة کارآفرینی ورزشی بود. پس از اطمینان از پایایی درونی پرسشنامه از طریق خبرگان، شاخص نکویی برازش مدل با استفاده از شاخصهای سهگانة فورنل و لارکر (1981) تایید شد. درنهایت دادههای پژوهش به روش تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی (اسمارت پی. ال. اس. نسخة دو) تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی دادهها و شاخصهای دوگانة آزمون Z حاکی از تاثیر معنادار ابعاد چهارگانة مزیت رقابتی مجازی بر کارآفرینی ورزشی بود. همچنین براساس نتایج آزمون رگرسیون چندگانه، نقش میانجی مدیریت خلاقانه در توسعة کسبوکارهای ورزشی تایید شد؛ بنابراین، مدیران-مالکان بنگاههای فعال ورزشی میتوانند با تدارک زیرساختهای مرتبط با استقرار فناوری فضای مجازی و بهکاربستن آن در فرایندهای بازاریابی بههمراه ذهنیت کارآفرینانة مدیران، فضاهای موافق با کارآفرینی پایدار را ایجاد کنند.
Setting up of small and medium-sized sports businesses by focusing on creating innovation and social media capabilities in marketing processes has enabled many efficient businesses in the sports industry. Therefore, Purpose of research was sustained Model of Sustainable Competitive Advantage of Virtual Small and Medium-sized Sports Businesses based on UTAUT model: Role of Management Innovation. The present study is a mixed-type study. The statistical population in the qualitative phase consisted of active entrepreneurs, sports business startups and manager-owners (n = 17) and in the quantitative phases, the line managers and staff of active economic business were selected snowball and purposely method from three service, manufacturing and training areas. The research tool was a modified version of the Shockry competitive advantage questionnaire (2016) , the Seo Yan creative small business questionnaire (2016) , and the Sports Entrepreneurship Researcher-made questionnaire. After confirmation of internal reliability by expertise, good fit index of the model based on Fornell and Larker triple indices verified. Finally data were analyzed using Partial least Squares technique) Smart PLS-2 (. The results of factor analysis of data and dual indices of Z test indicated a significant effect of the four dimensions of virtual competitive advantage on sport entrepreneurship. Multiple regression test results also confirmed the mediating role of creative management on the development of sports businesses. Therefore, managers - owners of active sports business can create spaces conducive to sustainable entrepreneurship by providing infrastructure related to deploying cyberspace technology and applying it in marketing processes along with managers' entrepreneurial mindset.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، راهاندازی و توسعة کسبوکارها از طریق شبکههای مجازی پدیدة نوظهوری است که بخش عمدهای از جایگاه Small and Medium Sized Entrepreneurs Humid & Ibrahim Pérez-López, Olguín Tiznado, JE Magaña, Wilson, López Barreras, García-Alcaraz Sustainable Competitive Advantage Globalized Business Abualloush, Bataineh & Aladwan الکترونیکی 1 را به خود اختصاص داده است و آنقدر نقش آن در تجارت بینالمللی پررنگ شده است که کارآفرینان بنگاههای اقتصادی از آن با عنوان «فروشگاه مجازی» 2 یاد میکنند.
آنها در بررسی مدل کارآفرینی هیئتهای ورزشی برمبنای دستیابی به مزیت رقابتی بیان کردند مهمترین معیار کارایی فرایندهای کارآفرینانه، توان مبادلات رقابتی راهبرد کارآفرینی است که این موضوع بهشدت از متغیر مدیریت خلاق و ذهنیت کارآفرین تأثیر میپذیرد (تان و همکاران، 2019، 16؛ ژانگ و همکاران، 2019، 8)؛ بنابراین، باشگاهها باید بتوانند با بهرهگیری از مهارتهای مدیران نوآور، نیازهای آنلاین و لحظهای مشتریان را با روشهای خلاقانه مرتفع کنند که این مهم به معنی «پیشتازبودن» 1 در رقابت است؛ چراکه حوزههای متنوعی از قبیل ارتقای ورزشهای جدید، ساختار تجاری، ساختارهای تبلیغاتی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی ازجمله فستیوالهای ورزشهای بومی و سنتی و پیشرفتهای فناورانه، همگی فعالکنندة کارآفرینی دینامیک هستند و منابع بالقوة کسبوکار محسوب میشوند (شریفیفر و محمدیان، 2017)؛ بیشتر پژوهشهای انجامشده در این زمینه ماهیت مشتریمحور دارند و کاربردهای فضای مجازی و فناوری اطلاعات را برای مشتریان و فعالان حوزة بازاریابی کسبوکارهای ورزشی مدنظر قرار دادهاند.