چکیده:
مسؤلیتپذیری اجتماعی بهعنوان یک امر مهم و ضروری در سازمانها محسوب میشود که بهموجب آن سازمانها در فعالیتهای خود و در تعاملاتشان با ذینفعان، بهصورت ارادی و داوطلبانه، به دغدغههای محیطی و اجتماعی افراد توجه میکنند. هدف از مطالعه حاضر رابطه بین سلامت سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی با نقش میانجی خوشبینی تحصیلی معلمان بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر بهشهر در سال تحصیلی 99-98 به تعداد 180 نفر بوده است. نمونه آماری به تعداد 123 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1996)، مسئولیتپذیری اجتماعی کارول (1991) و خوشبینی تحصیلی بیرد و همکاران (2010) استفاده شده است. به منظور تحلیل دادههای حاصله، از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار آماری پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سلامت سازمانی و خوشبینی تحصیلی با مسئولیتپذیری اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 0.308 درصد از مسئولیتپذیری اجتماعی و 0.351 درصد از خوشبینی تحصیلی توسط سلامت سازمانی تبیین میشود و متغیر خوشبینی تحصیلی اثر میانجی بر رابطه بین سلامت سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی را دارد. همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که بین سلامت سازمانی و خوش بینی تحصیلی با مسئولیت پذیری اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد و مقدار ٠.
با توجه به مطالب مطرح شده ، این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سؤال بوده است که آیا بین سلامت سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی با نقش میانجی خوش بینی تحصیلی در معلمان رابطه وجود دارد؟ یکی از متغیرهایی که با مسئولیت پذیری اجتماعی ارتباط دارد و در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است ، سلامت سازمانی ١ است .
لذا هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خوش بینی تحصیلی در رابطه بین سلامت سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی در معلمان بوده است .
هم چنین مقدار ضریب همبستگی محاسبه شده (٠٤٢١=r) بین متغیرها نشان دهنده آن است که بین دو متغیر همبستگی مثبت و رابطه معناداری وجود دارد؛ یعنی با افزایش خوش بینی تحصیلی، مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان نیز افزایش مییابد و بالعکس .
مقدار T-value محاسبه شده بین دو متغیر خوش بینی تحصیلی و مسئولیت پذیری اجتماعی برابر ٣/٠٣٤ را نشان میدهد که بیانگر وجود رابطه معناداری بین این دو متغیر است .
نتایج بررسی بهادری (١٣٩٨) که نشان میدهد بین مؤلفه های سلامت سازمانی (تأکید علمی، روحیه ، حمایت منابع ، ساخت دهی، ملاحظه گری ، نفوذ مدیر و یگانگی نهادی) با مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان رابطه ای معنیدار وجود دارد.
پژوهش تقوایی یزدی (١٣٩٥) که نشان میدهد بین مؤلفه های سلامت سازمانی (تأکید علمی، روحیه ، حمایت منابع ، ساخت دهی، ملاحظه گری، نفوذ مدیر و یگانگی نهادی) و مسئولیت پذیری اجتماعی دبیران رابطه ای معنادار وجود دارد.