چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه مسئولیت پذیری اجتماعی، رابطه والد فرزندی و بهزیستی روانی در دانشآموزان تک والدینی و عادی بود. این پژوهش از حیث رویکرد کمی، از حیث هدف کاربردی و از حیث کارکرد علی- مقایسهای بود. برای رسیدن به این هدف جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان تک والدینی مدارس مقطع ابتدایی کلاسهای چهارم، پنجم و ششم منطقه 3 تهران که در سال تحصیلی 1400-99 مشغول به تحصیل بودند و حجم نمونه با توجه به هدف پژوهش و با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس، 60 نفر با توجه به اهداف و فرضیه تحقیق که 30 نفر مربوط به گروه دانشآموز تک والدینی و 30 نفر دانشآموز عادی که به صورت در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی، پرسشنامه ارزیابی رابطه والد – فرزند و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی بر روی گروه نمونه اجرا شد. در این پژوهش دادههای جمعاوری شده بر اساس روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استادارد) و استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیره) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اثر گروه تنها بر نمرات حاصل از پرسشنامه بهزیستی روانی معنادار میباشد؛ بدین معنا که بین آزمودنیهای دو گروه (دانشآموزان تک والدینی و عادی) در میانگین نمرات این متغیر تفاوت معناداری وجود دارد. اما در سایر متغیرها تفاوت معناداری دیده نمیشود.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که اثر گروه تنها بر نمرات حاصل از پرسش نامه بهزیستی روانی معنادار میباشد؛ بدین معنا که بین آزمودنیهای دو گروه (دانش آموزان تک والدینی و عادی) در میانگین نمرات این متغیر تفاوت معناداری وجود دارد.
الف )فرضیه اصلی: بین مسئولیت پذیری اجتماعی، رابطه والد فرزندی و بهزیستی روانی دانش آموزان تک والدینی و عادی تفاوت وجود دارد.
فرضیه : بین مسئولیت پذیری اجتماعی، رابطه والد فرزندی و بهزیستی روانی دانش آموزان تک والدینی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول ٢: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره جهت مقایسه مسئولیت پذیری اجتماعی، رابطه والد فرزندی و بهزیستی روانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره مندرج در جدول ٢نشان میدهد اثر گروه تنها بر نمرات حاصل از پرسش نامه بهزیستی روانی معنادار میباشد؛ بدین معنا که بین آزمودنیهای دو گروه (دانش آموزان تک والدینی و عادی) در میانگین نمرات این متغیر تفاوت معناداری وجود دارد.
همچنین نتایج فرضیه اول نشان داد که اثر گروه بر نمرات حاصل از پرسش نامه مسئولیت پذیری اجتماعی در خرده مقیاس تعهد درونی معنادار میباشد؛ بدین معنا که بین آزمودنیهای دو گروه (دانش آموزان تک والدینی و عادی) در میانگین نمرات این خرده مقیاس تفاوت معناداری وجود دارد.
نتایج فرضیه دوم نشان داد که اثر گروه بر نمرات حاصل از پرسش نامه رابطه والد فرزندی در خرده مقیاس های احساسات مثبت و ارتباطات معنادار میباشد؛ بدین معنا که بین آزمودنیهای دو گروه (دانش آموزان تک والدینی و عادی) در میانگین نمرات این خرده مقیاس ها تفاوت معناداری وجود دارد.