چکیده:
برخلاف تصور رایج که صنعت رستوران را کسب و کاری با سودآوری بالا و ریسک پایین تلقی میکند.ء پژوهشها حاکی از نرخ
بالای شکست کارآفرینان و متعاقبا خروج آنها از این صنعت است. هدف این پژوهش تبیین شکست کارآفرینان در صنعت
رستوران و ارائه آن در قالب الگویی مفهومی با استفاده از استراتژی تحقیق اکتشافی میباشد. در این راستاء طی فرایند
گردآوری دادههاء نمونه آماری با تعداد ۱۳ نفر از کارآفرینان صنعت رستوران در آیران که دچار شکست تجاری شده بودند با
ملاک کفایت تئوریک و ابزار مصاحبه شکل گرفت. تحلیل دادهها نیز مطابق با روش کیفی نظریهپردازی دادهبنیان» طی سه
مرحله کدگذاری (بازء انتخابی و محوری) انجام شد که از ترکیب کدهای استخراجشده در مجموع تعداد ۳۶ مفهوم کلیدی, ۱۱
مقوله فرعی و ۶ مقوله اصلی شناسایی گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که انتخاب موقعیت مکانی و روند جریانهای
نقدینگی شرایط علّی مقوله شکست را شکل میدهند. ویژگیهای صنعت رستوران و کارآفرینان بهعنوان شرایط زمینهای و
عوامل اقتصادی, قانونی و محیطی بهعنوان شرایط مداخلهگر با تاثیر بر راهبردها (مدیریت مالی و بازاریابی) موجب وقوع و
گسترش مقوله اصلی میشوند. همچنین» پدیده شکست در صنعت رستوران موجب بروز پیامدهای فردی برای کارآفرین و
پیامدهای اجتماعی برای سایر افراد و گروهها میگردد.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: شکست تجاری، صنعت رستوران، نمونهگیری نظری، پیامدهای شکست، رویکرد دادهبنیان 1- مقدمه امروزه صنعت رستوران و ادبیات مرتبط با آن در بسیاری از کشورهای جهان بهویژه در کشورهایی که صنعت گردشگری پیشرفتهای دارند، بسیار گسترده شده است، به نحوی که صنعت مذکور در این کشورها حدود 4 درصد از تولید ناخالص داخلی 1 آنها را شامل و رشد سالانه بین 2 تا 4 درصد را طی دهههای اخیر تجربه نموده (پارسا و دیگران، 2010)، بیش از 20 درصد درآمد صنایع خدماتی (تیژِنگ و چانگ، 2011) و 17 تا 20 درصد مخارج ماهیانه خانوارها را به خود اختصاص داده است (جالیس و دیگران، 2012).
با توجه به این موضوع که هدف پژوهش حاضر شناخت و درک عمیق تجارب شکست کارآفرینان در صنعت رستوران در بستر موجود و شرایط کسب و کار در ایران میباشد، از روش کیفی دادهبنیان استفاده شده است.
Theoretical Saturation 4- یافتههای تحقیق همانگونه که پیشتر اشاره شد، با استفاده از رویکرد کیفی دادهبنیان و تحلیل مصاحبهها طی سه مرحله کدگذاری، دلایل شکست تجاری کارآفرینان صنعت رستوران در ایران مورد بررسی قرار گرفت تا در نهایت بتوان الگوی مفهومی حاصل از پژوهش را ارائه نمود.
Multi-unit management key success factors in the casual dining restaurant industry, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19 (7), pp 524-536.
Critical Success Factors for Franchised Restaurants Entering the Kenyan Market, International Journal of Management and Sustainability, 3 (7), pp 433-447.
Business failure analysis: an events approach, Hospitality Research Journal (Proceedings of the 1991 Annual Conference of the Council on Hotel, Restaurant and Institutional Education), pp 23–34.