چکیده:
این تحقیق بر آنست که با استفاده از چارچوب نظری نشانه شناسی به بررسی تبلیغات تجاری تلویزیونی بپردازد. اهمیت بررسی تبلیغات تلویزیونی در آن است که تبلیغات تلویزیونی را میتوان نمونهای از آثار طراحی گرافیک و مجموعهای از نشانههای متنوع بصری دانست که به روشهای مختلف در کنار هم قرار گرفتهاند تا از این طریق مفاهیمی را به مخاطب منتقل کنند. نشانه شناسی افزون بر ارائه فنونی برای قوت بخشیدن به پیامهای تبلیغاتی در کشف نظام معنایی ناپیدا یا نظام ارزشهای پنهان در تبلیغات کاربرد دارد و میتواند برای آگهیدهندگان، تولیدکنندگان پیامهای تبلیغاتی و حتی سیاستگذاران حوزه تبلیغات بازرگانی مثمرثمر باشد. به دلیل این اهمیت و براساس ساختار نمونههای موردی موفق دوسال اخیر ایران، این تحقیق که با استفاده از روش توصیفیتحلیلی به رشته تحریر درآمده و روش گردآوری دادههای آن کتابخانهای است؛ با استفاده از چارچوب نظری نشانهشناسی، به دنبال پاسخگویی به این سوال است که ساختار نشانهای آگهیهای تبلیغاتی مرتبط با مواد خوراکی در دو سال اخیر در تلویزیون ایران چگونه است؟ با توجه به گستردگی تبلیغات تجاری پخش شده از تلویزیون، تبلیغات مربوط به مواد غذایی که در دو سال اخیر از تلویزیون ایران پخش شده به عنوان جامعه آماری پژوهش در نظر گرفته شده است. نتایج بهدست آمده از تحقیق بیانگر آن است که عموما سازندگان آگهیها بیتوجه به ارزشهای اجتماعی، با بهرهگیری از تکنیکهای اقناعی مثل صدا، انیمیشن، استفاده از شخصیتهای کارتونی محبوب، جلوههای بصری، ورود کودک به دنیای تخیل و جادو و... ضمیر ناخودآگاه مخاطب را تحتتاثیر و ترغیب به خرید کالا میکنند.
خلاصه ماشینی:
کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ایران چکیده این تحقیق بر آنست که با استفاده از چارچوب نظری نشانه شناسی به بررسی تبلیغات تجاری تلویزیونی بپردازد.
به دلیل این اهمیت و براساس ساختار نمونههای موردی موفق دوسال اخیر ایران، این تحقیق که با استفاده از روش توصیفیتحلیلی به رشته تحریر درآمده و روش گردآوری دادههای آن کتابخانهای است؛ با استفاده از چارچوب نظری نشانهشناسی، به دنبال پاسخگویی به این سوال است که ساختار نشانهای آگهیهای تبلیغاتی مرتبط با مواد خوراکی در دو سال اخیر در تلویزیون ایران چگونه است؟ با توجه به گستردگی تبلیغات تجاری پخش شده از تلویزیون، تبلیغات مربوط به مواد غذایی که در دو سال اخیر از تلویزیون ایران پخش شده به عنوان جامعه آماری پژوهش در نظر گرفته شده است.
تبلیغات تلویزیونی به مثابه محصولات یک رسانه بصری مثل همه ی انواع نمونه های آثار تصویری مشتمل بر نشانههای مختلف شنیداری و دیداری هستند که بررسی ساختار و عناصر آن به روش نشانه شناسی تصویر برای شناخت هرچه بهتر این نمونه ها لازم به نظر میرسد.
جدول شماره 2: جدول دلالت آگهی نامینو {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مینو این تبلیغ با ایجاد یک حس نوستالژیک که از طریق تصاویر و صدای راوی به مخاطب منتقل میشود؛ شروع شده است.
جدول شماره 5: جدول دلالت آگهی شیر کاله {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} آدامس ترش اکشن در حوزه نشانهشناسی تصویر میتوان گفت که در تبلیغ آدامس ترش اکشن، استفاده از شخصیتها در نمای بسته بیانگر معرفی یک محصول جدید است.