چکیده:
مقدمه:
هدف پژوهش حاضر هنجار یابی پرسشنامه نگرش به تحقیق بر رو ی یک نمونه ازدانشجویان ایرانی بود.
روش: طرح تحقیق از نوع زمینه یابی بود . بدین منظور، نمونه ای متشکل از 400 دانشجو ی ترم
آخر دوره کارشناس ی د انشگاه کردستان به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. دانشجویان مذکور
مقیاس های نگرش به تحقیق و خودکارآمدی در تحقیق را تکمیل نمودند.
یافتهها : نتایج به د ست آمده از روش تحلیل عاملی به شیوه چرخش متمایل از نوع ابلیمین
مستقیم نشان دهنده پنج عامل نگرش به تحقیق (سودمندی تحقیق در مشاغل آت ی، اضطراب
تحقیق، نگرش مثبت، تناسب با زندگی و دشواری تحقیق ) و یافته های تحلیل عامل ی تا ییدی نشان
دهنده برازش مدل بر رو ی جامعه ا یرانی بود . ضرایب پایایی همسانی درو نی از جمله آلفای کرونباخ
کردن ای ۳۰ ده و پنج به ترتیب برابر با ۸۹/۰ و ۸۷/۰ بود که این مقادیر ر د. ، ضرایب همبستگی پرسشنامه نگرش به تحقیق با پرسشنامه خودکارآمدی در تحقیق به ترتیب برابر با ۳۷/۰، ۳۴/۰، ۳۲/۰، ۳۵/۰ و ۳۸/۰- به دست آمد که همگی معنی دار بودند. نتایج آزمون تی نشان داد که بین م یانگین نگرش به تحقیق دانشجویان
دختر و پسر تفاوت معنی دار وجود ندارد.
نتیجه گیری
با توجه به رو ایی و پایایی پرسشنامه نگرش به تحقیق از ا ین ابزار می توان در موسسات پژوهشی و محیط های دانشگاهی استفاده کرد.
This research was aimed to validate the Attitude toward Research Scale (ATR) among university students. In this study, 400 senior students were randomly selected from Kurdistan University. All participants completed the ATR and Criterion questionnaires, and then data was analyzed through factor analysis of tendentious, oblimin Rotation, and confirmatory factor analyses. Results of factor analysis revealed eighteen factors then the likelihood of fit was tested by confirmatory factor analysis. The results showed a high internal consistency using both Cornbach’s Alpha and split-half, 89% and 87%, respectively, for the whole ATR and all extracted factors. The validity of the questionnaire was examined by its correlation with the Research Self-Efficacy questionnaire, showing the correlations for the six criteria, 37%, 34%, 32%, 35%, and -38%, which are significant at P<0001. The results of t-test showed no significant difference between male and female participants. The results of the current study are consistent with previous findings, implying that ATR can be employed for research and academic purposes.
خلاصه ماشینی:
نتايج برخي مطالعات بين المللي (پاپاناستاسـيو٤، ٢٠٠٥؛ زينـدر١٩٩١،٥؛ رابرتـز و بيلـدربک ١٩٨٠،٦) نشان داده است که دانشجويان نوعا نگرش و احساس منفي در خصوص دوره هـا و کـلاس هـاي 3 Entwistle 4 Papanastasiou 5 Zeinder 6 Roberts & Bilderback روش تحقيق دارند و پژوهش به معني واقعي آن هنوز جزء فرهنـگ دانـشجويان پذيرفتـه نـشده است (جواهري زاده ، ١٣٨٦).
15 Research self-efficacy scale 16 Greely 17 Bieschke, Bishop, & Garcia 18 Early Tasks 19 Conceptualization 20 Implementation 21 Presenting The results 22 Bard جدول ١- شاخص هاي آماري تعداد سؤال ها، ميانگين و انحراف معيار نمرات خام آزمودني ها در هر سؤال سؤال ميانگين انحراف معيار سؤال ميانگين انحراف معيار 1/21 3/96 16 1/23 3/31 1 1/22 3/41 17 0/87 4/44 2 1/26 3/30 18 1/03 4/05 3 1/12 3/90 19 0/95 4/20 4 1/16 3/93 20 1/08 4/03 5 1/21 3/50 21 1/10 2/99 6 1/09 3/89 22 1/19 3/50 7 1/17 2/86 23 1/19 3/83 8 1/11 3/58 24 1/09 3/47 9 1/05 3/76 25 1/07 3/57 10 1/20 2/78 26 1/35 3/22 11 0/92 3/92 27 2/75 4/16 12 1/01 3/95 28 1/00 4/04 13 1/12 3/58 29 1/19 3/66 14 1/21 2/84 30 1/23 3/04 15 n=400 همان طور که در جدول ١ ملاحظه مي شود، دانشجويان از ميان کل ماده هاي پرسشنامه نگرش به تحقيق در مـاده هـاي ٢ (٤/٤٤)، ٤ (٤/٢٠) و ١٢ (٤/١٦)، بـالاترين ميـانگين و در مـاده هـاي ٢٦ (٢/٧٨)، ٣٠ (٢/٨٤) و ٢٣(٢/٨٦) کمترين ميانگين را به دست آورده اند.