چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس تعلق به دانشگاه و تحلیل وضعیت موجود بود. شرکت کنندگان، 664 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد (232 نفر در مطالعه اول و 432 نفر در مطالعه دوم) بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای تعلق به دانشگاه کارامان و سیراک و ارضای نیازهای بنیادین عمومی گانیه را تکمیل کردند. روایی و پایایی مقیاسهای پژوهش با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادههای توصیفی، ماتریس همبستگی و تحلیل عاملی اکتشافی از نرم افزار SPSS نسخه 23 و برای انجام تحلیل عاملی تأییدی از نرم افزار LISREL نسخه 80/8 استفاده شد. نتایج، از ساختار سه عاملی مقیاس تعلق به دانشگاه حمایت می کرد و برازش مطلوبی با داده ها داشت. ضرایب آلفای کرونباخ در دو مطالعه در سطحی مطلوب و روایی همگرا نیز حاکی از همبستگی مثبت و معنادار مقیاس تعلق به دانشگاه با مقیاس ارضای نیازهای بنیادین عمومی بود. نتایج وضعیت موجود نشان داد که احساس تعلق دانشجویان در سطح متوسطی قرار دارد. این یافته ها اهمیت برنامه ریزی و طراحی مداخلات جامع به منظور اندازه گیری و ارتقای احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه را مورد تأکید قرار می دهند.
خلاصه ماشینی:
شرکت کنندگان ، ٦٦٤ نفر از دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد (٢٣٢ نفر در مطالعه اول و ٤٣٢ نفر در مطالعه دوم ) بودند که به روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند و مقياس هاي تعلق به دانشگاه کارامان و سيراک و ارضـــاي نيازهاي بنيادين عمومي گانيه را تکميل کردند.
Gibney, Moore, Murphy, & O’Sullivan 7 .
در بافت آموزش عالي ايران ، نتايج طرح ملي سيماي زندگي در سال هاي اخير نشان داده که بخش عمده اي از دانشجويان در زمان بروز مشکل ، حس عدم حمايت دانشگاه و درصد قابل توجهي نيز عدم علاقه به دانشگاه را گزارش دادند (صادقي، يعقوبي، ظفر و پيروي، ١٣٩٧).
به علاوه ، نااميدي، ترديد و ابهام دانشجويان (آريانپور، حجازي، اژه اي و غلامعليلواساني، ١٣٩٨)، کاهش تعلق و تعهد سازماني (ترکزاده ، محمدي، ناصري جهرمي و زاهدي، ١٣٩٠) و وجود هنجارهاي محدودکننده و جدايي دانشجويان از فرايندهاي يادگيري (فيروزجائيان و هاشميان ، ١٣٩٧) نشان دهنده شکافي عميق در پيشينه پژوهشي و اهميت بررسي اين مسأله به منظور شناسايي مؤلفه هاي تعلق دانشگاهي است .
Ryan, Deci, Grolnick, & La Guardia 6.
You, Ritchey, Furlong, Shochet, & Boman 3.
نتايج آزمون کروسکال ـ واليس در جهت مقايسه ابعاد تعلق در سال هاي مختلف تحصيل (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي ويژگيهاي روان سنجي مقياس تعلق به دانشگاه در نمونه اي از دانشــجويان ايراني بود.
1. O'Meara, Griffin, Kuvaeva, Nyunt, & Robinson 2.
The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates.