چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای ارتقای کیفیت تدریس در آموزش عالی فنی و حرفه ای با رویکرد اشتغال زایی بود. این پژوهش با هدف کاربردی و با روش ترکیبی اکتشافی به انجام رسیده است. مشارکتکنندگان بالقوه ی پژوهش در بخش کیفی شامل، صاحبنظران حوزه برنامه درسی، اعضای هیأت علمی دانشگاههای فنی و حرفه ای کشور و کارفرمایان بوده است که با رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش گلوله برفی تعداد 18 نفر از آنها انتخاب شد. جامعه آماری بخش کمی نیز تمامی مدرسان دانشگاه فنی و حرفهای شریعتی تهران بود که به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم تعداد 230 نفر از آنها انتخاب گردید. داده های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. طبق نتایج تحقیق در بخش کیفی استفاده از روشهای تدریس مبتنی بر فعالیت تجربی، کاربست دانش نظری در عمل، تدریس در محیط واقعی کار، استفاده از آموزش مبتنی بر کار گروهی، استفاده از تکنسینهای کارگاهی خبره و تعاملی بودن ارتباط استادکاران و دانشجویان از راه کارهایی است که میتواند بر کیفیت تدریس مؤثر باشد. همچنین، نتایج در بخش کمی آشکار ساخت؛ راه کارهای تبیین شده در بهبود کیفیت تدریس مؤثر است. بنابراین، بر اساس نتایج پژوهش، لازم است شیوه ی تدریس در آموزش عالی فنی و حرفه ای جهت گیری متفاوتی نسبت به سایر زیرنظامهای آموزش عالی داشته، و بر مهارت محوری و اشتغال زایی مبتنی باشد.
خلاصه ماشینی:
مطالعه پژوهش هاي انجام شــده توســط بنيعامريان و همکاران (١٣٩٦)، خانيپور، تاج الدين ، اخلاقي، زيرک آبدارلو و نويدي (١٣٩٥)، جعفري هرندي (١٣٨٢، ١٣٩٣)، فروزش ، کريمي، اميني و خنجري (١٣٩٤)، صـــالحيعمران و قاســـم زاده (١٣٩٢)، نويدي و برزگر (١٣٩١)، مســـلمي و موســوي (١٣٩٤)، شــريف و نيکخواه (١٣٨٦)، صــالحيعمران (١٣٨٣)، نيکخواه (١٣٨٢)، برزگر (١٣٨٢)، زين آبادي، صالحي و پرند (١٣٨٦)، عطااران (١٣٨٠) و اکرامي (١٣٨٠) حاکي از آن است که آموزش هاي فني و حرفه اي در کشـــور ما آن طور که بايد نتوانســـته اســـت کارايي لازم را در اشتغال زايي داشته باشد.
٣- آموزش محتواي تئوري و عملي در محيط واقعي کار يا محيط هاي شبيه سازي شده مثل آزمايشگاه و کارگاه : اين نشانگر بهبود کيفيت تدريس برنامه هاي درسي دانشگاه فني و حرفه اي توسط ١٧ نفر از افراد شرکت کننده (٩٤/٤ درصد) در پژوهش توصيه و مورد تأکيد قرار گرفت .
٤-استفاده از آموزش مشارکتي و تيمي: اين نشانگر بهبود کيفيت تدريس برنامه هاي درسي دانشگاه فني و حرفه اي توسط ١٢ نفر از افراد شرکت کننده (٦٦/٦ درصد) در پژوهش توصيه و مورد تأکيد قرار گرفت .
٦- تعاملي بودن ارتباط استادکاران و دانشجويان جهت رد و بدل کردن مهارت : اين نشانگر بهبود کيفيت تدريس برنامه هاي درسي دانشگاه فني و حرفه اي توسط ١١ نفر از افراد شرکت کننده (٦١/١ درصد) در پژوهش توصيه و مورد تأکيد قرار گرفت .