چکیده:
چکیده
مدیریت دانش یکی از مباحث اصلی و مهم در آموزش عالی است که نقش بهسزایی در پیشرفت علمی و ارتقاء سطح علمی دانشگاهها داشته است. در این مطالعه سعی شده است با توجه به نقش و اهمیت مدیریت دانش در دانشگاهها، موانع تسهیم اطلاعات و دانش در دانشگاه فرهنگیان شناسایی شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان و اعضای هیئت علمی پردیسهای منتخب دانشگاه فرهنگیان بوده و تجزیه تحلیل دادهها با بهرهگیری از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرمافزار spss انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته 38 گویهای با بهره گیری از پرسشنامه مدیریتدانش نوناکا بود. نتایج بررسیها نشان داد؛ چهار مانع کلی با عناوین ساختاری، مدیریتی، منابع انسانی و فناوری از کاربست موفق مدیر یت دانش در دانشگاه فرهنگیان جلوگیری میکنند. بر اساس نتایج بهدست آمده، منابع انسانی مانع پیاده سازی موفق مدیریت دانش در دانشگاه فرهنگیان محسوب می شود، همچنین زیر ساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت، و ساختار سازمانی موانع پیادهسازی موفق مدیریت دانش در دانشگاه فرهنگیان هستند. میانگین مشاهده شده وضعیت موجود مدیریت دانش در دانشگاه فرهنگیان(2.42)، کمتر ازمیانگین مورد انتظار (3) مشخص شده و تفاوت بین میانگین وضعیت موجود و وضعیت موردانتظار مدیریت دانش در ابعادچهارگانه، معنیدار است. نتایج این پژوهش میتواند دریچههای جدیدی را برای توجه بنیادی به مدیریت دانش بگشاید. برنامه ریزی دانشگاه فرهنگیان برای رفع موانع شناسایی شده در پژوهش حاضر، می تواند به اجرای موفق مدیریت دانش منجر شود.
Knowledge management is one of the key issues in higher education, which had a significant role in scientific progress and promotion of the scientific level of universities. In this study, due to the role and importance of knowledge management in universities, the obstacles to sharing information and knowledge at the Farhangian University have been identified.This research was applied in terms of its purpose and descriptive - survey method. The statistical population consisted of the staff and faculty members of selected campus of Farhangian University. The data were analyzed using descriptive statistics and inferential statistics and SPSS software. The research instrument was a researcher-made questionnaire of 38 items using Knowakaha Knowledge Management Questionnaire. The results of the surveys showed that four main barriers to structural, managerial, human resources and technology are preventing the successful implementation of knowledge management at the Farhangian University. Based on the results obtained, human resources are an obstacle to the successful implementation of knowledge management at the Farhangian University, as well as the infrastructure of information and communication technology, management, and organizational structure are obstacles to the successful implementation of knowledge management at the Farhangian University. The observed average of the existing knowledge management status at the University of Cultural Studies (2.42) is less than the expected average (3), and the difference between the average status quo and the expected status of knowledge management in quadratic dimensions is significant. The results of this study can open new holes for core attention to Knowledge management. Planning the Farhangian University to raise the barriers identified in this research can lead to successful implementation of knowledge management.
خلاصه ماشینی:
Knowledge management 171 دهه جنبش کيفيت با تأکيد بر اين که براي دستيابي به کيفيت بهتر همه کارکنان بايستي از قدرت فکري خود بهتر استفاده کنند، معرفي شده است و دهه نود را دهه مهندسي مجدد و دهه پس از آن را دهه مديريت دانش لقب داده اند [١].
186 يافته ها بررسي وضعيت عوامل ٣٨ گانه : چه موانعي از کاربست موفق مديريت دانش در دانشگاه فرهنگيان جلوگيري مي کنند؟ در اين بخش بدون در نظر گرفتن گروه هاي مختلف افراد و نوع موانع ميانگين متغيرهاي ٣٨گانه ، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است : با توجه به نتايج به دست آمده ، عوامل ٣٨ گانه در چهار وضعيت مناسب ، متوسط ، پايين تر از متوسط و ضعيف دسته بندي شدند.
با توجه به نتايج ، عامل زيرساخت ساختار سازماني نسبت به ساير عوامل مورد بررسي در اين تحقيق (عوامل مديريتي ، فناوري و منابع انساني ) در وضعيت مطلوب تري قرار دارد و با توجه به اهميت زيرساخت هاي ساختاري (تمرکز، رسميت و ساختار 194 تيمي ) در پياده سازي موفق مديريت دانش ، اين نتيجه فرصتي مناسب را براي دانشگاه ها ايجاد مي کند که مسئولان امر بايد اين فرصت را مد نظر داشته باشند و از آن به بهترين نحو بهره ببرند.
همچنين ، نتايج نشان داد شاخص هاي زيرساخت فناوري اطلاعات در وضعيت قابل قبول براي پياده سازي مديريت دانش در دانشگاه قرار ندارند .
The Relationship between Structural and Cultural Factors of the Organization and Knowledge Management Strategy in Educational and Public Health Centers of Tehran University of Medical Sciences.