چکیده:
پژوهش حاضر باهدف واکاوی تجربه راهبران آموزشی از اجرای الگوهای نظارت آموزشی معلم-محور در مدارس ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش به شیوه کیفی و با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان بالقوه شامل راهبران آموزشی استان آذربایجان غربی بود که با روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به نقطه اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از یک پروتکل مصاحبه نیمه ساختمند جمعآوری گردید. محاسبه اﻋﺘﺒﺎر و روایﯽ دادهها با استفاده از دو روش ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ مشارکتکنندگان و ﻣﺮور ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻏﯿـﺮ شرکتکننده در ﭘﮋوﻫﺶ انجام گرفت. دادهها پس از پیاده سازی به شکل استقرایی و با شیوهی کدگذاری نظری ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪﻧﺪ. یافتههای بهدستآمده از واکاوی تجربه راهبران در چهار مقوله 1) محیط نظارتی رابطه مدار و اعتماد محور 2) نظارت مبتنی بر بهبود تدریس 3) نظارت مبتنی بر کاراندیشی 4) نظارت مبتنی بر خودتاملی و همچنین چالشهای تجربه راهبران در پنج مقوله 1) افق دید متفاوت معلمان و راهبران 2) ضعف دانش و مهارت تدریس معلمان 3) جامعهشناسی محیط نظارت 4) قضاوت و ارزیابی چندجانبه 5) فقدان دانش و مهارت برنامهریزی درسی دستهبندی شد. واکاوی تجربه راهبران آموزشی از اجرای الگوی نظارت و راهنمایی کلاس درس محور نشان داد که در این الگو، راهبران آموزشی از ارتباط با معلمان تأثیر میپذیرند و قادرند تأثیرات مختلفی نیز بر آنها داشته باشند. براین اساس میتوان از تجارب آنان جهت حل مسائل و مشکلات معلمان و خود راهبران آموزشی بهره گرفت.
The purpose of this study was to investigate educational leaderschr('39') experience in implementing teacher-centered educational monitoring models in elementary schools. This research was carried out in a qualitative way and based on the foundational data theory approach. Potential research participants consisted of educational leaders of West Azarbaijan Province who were selected by targeted sampling method to reach saturation point. The data were collected using the semi-structured interviews protocol. Calculation of reliability and validity of the data was done using two methods of reviewing the participants and reviewing non-participating experts in the research. Data were analyzed inductively, by theoretical coding method. Findings from of examining the experience of the leaders were classified in four themes: 1) Relational and Trust-oriented regulatory environment, 2) Supervision-based on teaching improvement, 3) Supervision-based on deliberation, 4) self reflection and also the Challenges of Leadership Experience in nine themes: 1) The different horizons of teachers and leaders, 2) Weakness of Teaching Teaching Knowledge, 3) Sociology of environmental Supervision, 4) Multilateral judgment and evaluation, 5) Lack of knowledge and skill in curriculum planning. In the classroom-based supervision model, will be centered- classroom and teacher.Examining the experiences of educational leaders showed that these people are affected by communication with theachers and are able to influence them differently. Accordingly, their experiences can be used to solve the problems of teachers.
خلاصه ماشینی:
Student of Educational Administration, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
Mostafa Ghaderi, Associate Professor, Department of Curriculum, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Allameh Tabatabai, Tehran, Iran.
Naser Shirbagi, Associate Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
Keyword: Experience Educational Leaders, teacher-centered supervision model, Elementary schools Corresponding author: Mohsenizan68@gmail.
Haynes, Corey, & Moulton 7.
1. Bulunuz, Gursoy, Kesner & Goktalay 163 مدلهاي موجود نظارت و راهنمايي مدلهايي خارجي هستند که با وضعيت بومي آموزشوپرورش کشور ما يا حتي با موقعيت هاي عملي و مسئله هاي بومي سازگاري ندارند، بنابراين ، لازم است جهت استفاده و کاربست صحيح اجراي آنها موردمطالعه قرار گيرند و براي اين که با محيط آموزشوپرورش در ايران همخواني پيدا کنند بايد تجارب راهبران از اين الگوها به طور دقيق مطالعه و ارزيابي شود.
در ارتباط با ارزشيابي در نظارت معلم محور فعاليت هاي راهبر شامل ، کمک به معلمان در ارزشيابي از آموزش، کمک به معلمان در ارزشيابي از خود (خودارزيابي )، کمک به معلمان در ارزيابي از برنامه هاي درسي ، ارزشيابي از يادگيري دانش آموزان، ارزشيابي از عملکرد معلمان در کلاس داري ، توجه به پيشنهادات شغلي و کنش پژوهي معلمان، معرفي معلمان فعال و متعهد براي دريافت تشويقي 173 است .
The Implementation and Evaluation of a Clinical Supervision Model in Teacher Education in Turkey: Is It an Effective Method?
Educational supervision and evaluation of teacher performance: theory 183 and practice (Bijan Abdullahi, translator).