چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر رسانههای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان دورهی متوسطه دوم بخش قره چای انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و از لحاظ روش، نیمهآزمایشی میباشد که در آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 284 نفر از دانش آموزان دورهی متوسطه دوم بخش قره چای شهرستان خنداب در سال تحصیلی 98- 97 بود. نمونه آماری ما تعداد 60 نفر از دانش آموزان دورهی متوسطه دوم بخش قره چای شهرستان خنداب در سال تحصیلی 98- 97 بود که به صورت غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شده اند. از بین کلاسهای نمونه آماری که شامل 3 کلاس20 نفره بودند. دادههای پژوهش با ابزارهای پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و آزمون پیشرفت تحصیلی جمع آوری شد. روایی پرسشنامهها از طریق روایی صوری و محتوایی؛ و پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای میزان خلاقیت کل، مقیاس سیالی، مقیاس انعطاف پذیری، ابتکار و بسط به ترتیب نتایج 87%، 87%، 81/0، 37% و 70% گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، از گزارش فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین نمرات خلاقیت و مؤلفههای آن در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد و همچنین بین نمرات پیشرفت تحصیلی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد. لذا براین اساس میتوان از فناوری نوین و آموزش الکترونیکی جهت رشد خلاقیت و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد.
The purpose of this study was to determine the impact of educational media on the academic achievement and creativity of secondary school students in the Qare-Chai district.The present study is applied in terms of purpose and is semi-experimental in terms of its method, which uses pre-test-post-test design with control group. The diagram below is presented below: The statistical population of this study consisted of 284 secondary school students in Qarehaye district of Kondab city in the academic year of 1998-98. Our sample consisted of 60 secondary school students in the Qare-Chai district of Khondab city in the academic year of 1998-1999 selected randomly and purposefully. Among the sample classes included 3 classes of 20 people. The data were collected using the Torrance Creativity Questionnaire and academic achievement test. Validity of questionnaires through face and content validity; and reliability using Cronbachchr('39')s alpha for total creativity, fluidity scale, flexibility scale, ingenuity, and elaboration were 87%, 87%, 0.81, 37% and 70%, respectively. Has been reported. To analyze the data in the descriptive statistics section, frequency, mean and standard deviation were used and inferential statistics were used for multivariate analysis of covariance. Findings of the research showed that there is a significant difference between creativity scores and its components in the pre-test and post-test stages, and there is a significant difference between the scores of academic achievement in the pre-test and post-test stages. Therefore, new technology and e-learning can be used to increase creativity and improve studentschr('39') academic performance.
خلاصه ماشینی:
چکيده اين پژوهش با هدف تعيين تأثير رسانه هاي آموزشي بر پيشرفت تحصيلي و خلاقيت دانش آموزان دوره ي متوسطه دوم بخش قره چاي انجام شد.
com دريافت مقاله : ٩٨/١/٢٠ پذيرش مقاله : ٩٨/٦/٢ 185 The Effect of the Use of Educational Media on the Academic Achievement and Creativity of the High school Students Ameneh Malmmir, Assistant Professor, Department of Management, Farahan Branch, Islamic Azad University, Farahan, Iran.
Abstract The purpose of this study was to determine the impact of educational media on the academic achievement and creativity of secondary school students in the Qare-Chai district.
برهمين اساس در اين پژوهش دنبال پاسخ به اين سواليم که آيا رسانه هاي آموزشي بر پيشرفت تحصيلي و خلاقيت دانش آموزان دوره ي متوسطه دوم موثر است ؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردي بوده و از لحاظ روش، نيمه آزمايشي بوده و از نظر گردآوري 190 دادهها پرسشنامه اي مي باشد، که در آن از طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است .
بنابراين فرضيه اول پژوهش تأييد مي شود و رسانه هاي آموزشي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه دوم بخش قره چاي موثر است .
Investigating Factors Affecting Students' Academic Achievement (Case Study: Mazandaran University of Science and Technology), Journal of Higher Education, 20: 117-140.
3. Elif Aktas, Serap Uzuner Yurt(2017), Effects of Digital Story on Academic Achievement, Learning Motivation and Retention among University Students, International Journal of Higher Education, Vol6,N1: 4.